כמות הלחם הנדרשת לנטילת ידים בברכה
* לדעת השולחן ערוך אין לברך על נטילת הידים אלא כשאוכל לחם בכמות של כביצה לפחות. ויש שצריך לברך על הנטילה אף כשאוכל פחות מכביצה.
* האוכל פחות מ'כזית', לכל הדעות אינו מברך על נטילת ידים; ויש אומרים שאף אינו צריך ליטול ידיו, אך לכתחילה ראוי להחמיר וליטול.
'דבר שטיבולו במשקה'
* מאכל שהדרך לטובלו או להשרותו במים, יין, חלב, שמן, או דבש, וכשבא לאוכלו יש על גביו אחד מנוזלים אלו - צריך ליטול ידים לפני אכילתו. מאכל זה מכונֶה: 'דבר שטיבולו במשקה'.
* 'דבר שטיבולו במשקה', צריך ליטול ידים לפני אכילתו. ויש שנהגו להקל בכך, אך לדעת רוב הפוסקים אין להקל בכך כלל. וחובת הנטילה היא אף כשמשקה נוגע רק בקצה המאכל.
* מאכל 'שטיבולו במשקה' אך המשקה שעל גביו קרוש - אין צורך ליטול ידים לפני אכילתו. ומשום כך, האוכל מאכל שמרוחה עליו גבינה או חמאה - אינו צריך ליטול את ידיו.
* נטילת ידים לפני אכילת 'דבר שטיבולו במשקה', אין מברכים עליה 'על נטילת ידים', ויש שחולק על כך, אך המנהג שלא לברך. ואופן הנטילה עצמה, כנטילת ידים לפני אכילת לחם.
שפיכת מים בשפע בנטילת ידים
* לנטילת ידים נדרשת כמות מים של רביעית לפחות. ומעיקר הדין די בכמות זו עבור שתי הידים, אך למעשה יש להשתמש בכמות כזו עבור כל יד בפני עצמה.
* חכמינו ז"ל אמרו שהמזלזל בנטילת ידים חייב נידוי, ובא לידי עניות, ונעקר מן העולם. ומאידך, המהדר בנטילה, ושופך על ידיו מים בשפע, יש בכך סגולה שישפכו עליו שפע ממון מן השמים.
* מי שנטל ידיו כדין שלא על דעת לאכול לחם, ונמלך בדעתו והחליט לאכול - צריך לשוב וליטול ידיו, אך לא יברך. ועדיף שיטמא את ידיו באופן המחייב נטילה, כדי שיוכל לברך על הנטילה השניה.
זמן הברכה על נטילת ידים
* בדרך כלל מברכים את ברכת המצוה לפני העשייה, וכן בנטילת ידים, לדעת פוסקים רבים מברכים לפני הנטילה; אולם, לדעת פוסקים אחרים יש לברך לאחר הנטילה, לפני הניגוב, וכך המנהג.
* כאמור, המנהג לברך על נטילת ידים בין הנטילה לניגוב. ונחלקו הפוסקים אם מותר לברך תוך כדי ניגוב. ולכתחילה צריך להקפיד לברך לפני סיום הניגוב, אך בדיעבד רשאי לברך אף לאחר הניגוב.
* חובה לנגב את הידים לאחר נטילתן; ונחלקו הפוסקים אם צריך לנגבן בפועל, או שרשאי להמתין עד שתתנגבנה מאליהן, או לייבשן במכשיר לייבוש הידים, המצוי במקומות הציבוריים.
נטילת ידים בכלי שיש בו נקב
* לכתחילה יש להדר וליטול ידים בכלי שלם לחלוטין. ובדיעבד, ישנם נקבים שאינם פוסלים את הכלי, ויש הפוסלים. סוגי הנקבים הם שלושה: 'כמוציא משקה' - שֶׁמַיִם יוצאים דרכו מתוך הכלי. 'ככונס משקה' - שאם יניחו את הכלי על גבי מים, יחדרו המים לתוכו דרך הנקב. ו'כמוציא זית' - שזית הנמצא בתוכו ייפלט החוצה דרך הנקב.
* כלי מכל חומר שהוא כשר לנטילת ידים: מתכת, פלסטיק, זכוכית, חרסינה, עץ וכו'. ופוסקי זמננו דנים בנוגע לכלי חד פעמי, אם הוא נחשב ככלי לענין זה.
פרשת כי תצא תשע"ו | סכום הלכות שבועי
המורח גבינה על פריכיית אורז - האם צריך ליטול את ידיו לפני אכילתה? האם ניתן לייבש את הידיים לאחר הנטילה במכונה לייבוש ידים? והאם ניתן ליטול ידיים בכלי חד פעמי?
הגה"ק מפיאסענצא זיע"א: "חג הפסח בחינת אהבה, לפי שהאדם מרגיש בעליל את כל מצוות הפסח"
לשם מצת מצוה
ימי ניסן הגדולים...
ליל סדר מוצלח, תלוי מאד ברמת ההכנה...
השנה יהיה רגוע:
מרגישים אבודים מול הבלגן? התחילו בפינוי!
עשה חניית ביניים בניו-יורק, אך ורק כדי להתפלל במנין!
כור ההיתוך הישיבתי
"הלו, אתה, למה לא קמת בזמן? מישהו צריך אותך!"
בהחלטה של רגע החליף הנהג את המספר ל-402!
ה'שירות החשאי'...
הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה