דיני ספר תורה שהתגלתה בו טעות
* אם התגלתה בין העליות טעות הפוסלת את ספר התורה – יש להמשיך את הקריאה בספר אחר; ואין צורך לשוב ולקרוא מתחילה.
* הפוסקים נחלקו בנוגע למקרה שהתגלתה טעות באמצע הקריאה – אם יש להמשיך את הקריאה מיד בספר אחר, או לסיים את הקריאה בספר הפסול, לברך, ולהמשיך בספר האחר. ולדעת פוסקים רבים יש למַצֵּעַ בין שתי שיטות אלו, דהיינו שרק אם כבר קראו שלושה פסוקים וניתן להפסיק במקום זה – ינהגו כשיטה הראשונה, ואם לא – ינהגו כשיטה השניה.
* לדעת פוסקים רבים, אם טרם קראו שלושה פסוקים והתגלתה טעות בספר התורה – ימשיכו מיד את הקריאה בספר השני. וכך הדין גם כשהטעות התגלתה מיד לאחר ברכת 'אשר בחר בנו'.
* אם התגלתה טעות בספר התורה בשבת רגילה באמצע עליית ה'מפטיר' – יש לסיים את הקריאה ללא ברכה, ואין להוציא ספר אחר.
* אם התגלתה טעות בספר התורה בשבת רגילה לאחר העלייה האחרונה, לפני אמירת קדיש – יקראו מיד את ההפטרה עם ברכותיה ללא 'מפטיר'; ואת הקדיש יאמרו לאחר ההפטרה.
טעויות בקריאת התורה
* אם חיסר ה'בעל קורא' או הוסיף אות, או שטעה בטעמים ובניקוד – אם משמעות העניין לא השתנתה, אינו צריך לחזור ולקרוא; ויש אומרים שבחיסר או הוסיף אות, צריך לחזור.
* מילים שיש בהן 'קרי וכתיב', דהיינו שכתובות בצורה אחת ונקראות בצורה אחרת – יש לקוראן כפי ה'קרי' ולא כפי ה'כתיב'.
* מנהג ישראל לקרוא את השם 'יששכר' – 'ישכר', בהשמטת אחת מהאותיות שׂ'; ויש נוהגים שבפעם הראשונה בה נזכר השם יששכר בתורה קוראים אותו במלואו.
מה עושים כשאין 'בעל קורא'?
* אם אין בבית הכנסת אדם שיודע לקרוא בתורה בדקדוק ובנגינת הטעמים כראוי – יקרא אחד מתוך החומש, ואחֵר יאזין לקריאתו ויקרא על פיה בקול רם מתוך ספר התורה.
* מן הדין מותר לסדר שֶׁקֶף פלסטיק, אשר יודפסו עליו הניקוד וטעמי המקרא לפי השורות שבספר התורה, ובשעת הקריאה יניחו את השקף על גבי הספר, אך אין לעשות כן.
דינים שונים בקריאת התורה
* ככל 'דבר שבקדושה', קריאת התורה אינה מתקיימת אלא במעמד עשרה אנשים 'גדולים'. וניתן לקיים קריאת התורה אף עבור ששה אנשים שטרם שמעו את הקריאה, ובלבד שיהיו במקום עשרה.
* מנהג בני אשכנז ששלושה אנשים לפחות עומדים ליד ספר התורה בשעת הקריאה. ונהוג שהעולה לתורה עומד לפני הבימה בצד ימין, וה'בעל קורא' בצד שמאל, והגבאי משמאלו.
* אין להעלות לתורה אב ובנו, או שני אחים, בזה אחר זה, משום עין הרע; ואף אם הם עצמם אינם חוששים לעין הרע. ואם קראו לאדם לאחר בנו, אביו, או אחיו – לא יעלה, אך אם כבר עלה – יברך.
* העולה לתורה צריך ללכת לבימה במהירות, ובדרך הקצרה ביותר, משום כבוד הציבור – שלא ימתינו זמן רב, ומשום כבוד התורה – להראות שהיא חביבה עליו ונחפז לקרוא בה.