יום רביעי י"ג בכסלו תשע"ט
כדור משחק נתקע בין ענפי האילן – האם מותר להורידו בשבת?
חכמינו ז"ל אסרו להשתמש בעצים בשבת, מחשש שמא תוך כדי שימוש יתלוש המשתמש – בכוונה – עלים, ענפים, או פירות, ויעבור על איסור מלאכת 'קוצר', (או מלאכת 'זורע', כאשר מדובר בתלישה לשֵׁם סיוע לצמיחת ענפים אחרים).
ובכלל איסור זה: אסור לטפס על העץ, להישען עליו, להניח עליו חפצים, או להסיר חפצים מעליו (משום שבקלוּת עלול המֵסיר להיכשל בשימוש בעץ), או לקשור אליו חפץ כלשהו. ואיסור זה דוחה אף מצוה דאורייתא, וכגון מצות תקיעת שופר, כשהשופר מונח על גבי עץ.
ומשום איסור זה, אסור להניח בערב שבת על האילן כלים שמשתמשים בהם תדיר בשבת, כיון שמתוך שרגיל להשתמש בהם עלול הוא לטעות ולהסירם בשבת. ואף חפץ שנפל מעצמו על האילן בשבת – וכגון כדור משחק שנתקע בין ענפי אילן – אסור להסירו בשבת.
[שו"ע שלו, א, ומשנ"ב ב, ד ו־ה; וראה שם ד; ביאורים ומוספים דרשו, 2, 3 ו־6]
עץ יבֵש – האם מותר להשתמש בו בשבת?
בהמשך לאמוּר: אף עץ שנשרו כל עליו וענפיו, ואין בו פירות, ויבַש לחלוטין – אסור להשתמש בו, למרות שאין בו חשש לאיסור מלאכת 'קוצר'; ויש אומרים שבימות הקיץ, כשניכר לכֹּל שהעץ יבֵש לחלוטין – מותר להשתמש בו.
וקָנים וכיוצא בהם, שהם קשים כעץ – דינם כעץ; אבל עשבים, קנים רכים מאוד, ועלי ירקות – מותר להשתמש בהם, וכגון לשבת עליהם, או להניח עליהם חפצים, ולא חששו שמא יתלוש מהם תוך כדי שימוש. ויש אוסרים את השימוש גם בקָנים רכים ובעלי ירקות
ויש אומרים שקָנים שדרכם להתקשות לאחר זמן, אסור להשתמש בהם אף כשהם רכים, ולא הותרו בשימוש אלא קָנים שאינם מתקשים לעולם; וכן הלכה. וקנֶה שאינו רך מאוד, למרות שאינו קשה כאילן – אסור להשתמש בו, משום שהוא עלול להישבר בקלוּת תוך כדי שימוש.
[שו"ע שלו, א, משנ"ב יג-טו, ושעה"צ ח]
מי שטיפס על עץ בערב שבת – האם רשאי לרדת ממנו בשבת?
מי שטיפס על עץ בשבת בשגגה – מכיון שגם בעצם ישיבתו על העץ הוא משתמש בו, רשאי לרדת, למרות שבשעת ירידתו הוא משתמש בענפי האילן ובגזעו. אולם, אם טיפס במזיד, קנסוהו חכמינו ז"ל שיישאר על גבי העץ בשבת.
ויש שהסתפק אם מותר לו לעבור ממקום למקום על גבי העץ, כיון שבלאו הכי הוא משתמש בו בעצם ישיבתו, או שעליו לשבת במקום אחד עד לצאת השבת.
ויש שכתב שאם אין חשש כלל לשימוש בעץ בשעת ירידתו, וכגון שהתיישב על גבי גזע עץ, או על גבי שורשיו (ראה שולחן ערוך להלן סעיף ב), ויש באפשרותו לקום בבת אחת – לא קנסוהו להישאר על גבי העץ.
ואם טיפס על עץ בערב שבת, על דעת להישאר שם בשבת, ונותר שם עד לאחר כניסת השבת – כיון שטיפס בשעת היתר, לא קנסוהו, ורשאי לרדת מהעץ בשבת.
[שו"ע שלו, א, ומשנ"ב ו-י; ביאורים ומוספים דרשו, 5]