יום רביעי כ"ה בסיון תש"פ
עד איזה תאריך אסור לאכול 'חדש'?
חמשת מיני דגן – חיטה, שעורה, כוסמין, שיבולת שועל ושיפון – שנזרעו באדמה בסמוך לט"ז בניסן, באופן שלא הספיקו להשריש באדמה לפני ט"ז בניסן – אסורים באכילה מן התורה, עד להקרבת 'קרבן העומר' בט"ז בניסן של השנה הבאה. איסור זה מכוּנה בקצרה – 'חדש'.
ובזמן הזה, שלא מקריבים את קרבן העומר, אסור החדש באכילה עד תחילת ליל י"ז בניסן של השנה הבאה; ובחוץ לארץ, אסור לאוכלו עד תחילת ליל י"ח בניסן, וכדרך שנוהגים לעשות שם 'יום טוב שני'. וראה להלן.
ובנוגע לאורך הזמן הנדרש להשרשה, נחלקו הפוסקים אם הוא שלושה ימים, או ארבעה עשר יום. ויש שהורה בשעת הדחק, לצורך מצוה, להקל ולאכול מתבואה שנזרעה פחות מארבעה עשר יום לפני ט"ז בניסן, כאשר האדמה לחה מריבוי גשמים, שאז ההשרשה מהירה יותר.
[שו"ע תפט, י, ומשנ"ב מד ו־מט; ביאורים ומוספים דרשו, 87]
האם איסור 'חדש' קיים במדינות הרחוקות מארץ ישראל?
במשנה ובגמרא נחלקו תנאים ואמוראים אם איסור 'חדש' קיים גם בחוץ לארץ, או רק בארץ ישראל. ולהלכה, דעת רוב הראשונים, שהאיסור הוא אף בחוץ לארץ, ואף בתבואה של גויים, וכך פסקו השולחן ערוך, הגר"א, ואחרונים רבים. ויש מהראשונים שסוברים שבמקרה של ספק ניתן להקל ולהחשיב את איסור חדש בחוץ לארץ כאיסור דרבנן.
ויש אומרים שבחוץ לארץ האיסור הוא מדרבנן, ויש מהם שסובר שאף איסור זה אינו אלא במקומות הסמוכים לארץ ישראל, ואילו במקומות הרחוקים אין איסור חדש אף מדרבנן.
ולמעשה, במשך השנים היו מקומות בחוץ לארץ שנהגו להקל בשעת הדחק כדעה הסוברת שאין איסור חדש במקומות הרחוקים, או לפחות כדעה הסוברת שהאיסור הוא מדרבנן, אך בודאי ראוי להחמיר כדעת רוב הראשונים והשולחן ערוך, שהאיסור הוא מדאורייתא.
[ביה"ל תפט, י, ד"ה אף; וראה ביאורים ומוספים דרשו, 91-92]
האם מותר לתלוש שיבולי בר לפני ט"ז בניסן?
על השעורים שקוצרים לצורך מנחת העומר שמקריבים בט"ז בניסן, נאמר בתורה: "רֵאשִׁית קְצִירְכֶם". ופירשו חכמינו ז"ל, שקצירה זו צריכה להיות ראשונה לכל הקצירות, ולכן אסור לקצור בכל ארץ ישראל אפילו שיבולת אחד מחמשת מיני דגן (ראה לעיל) לפני קצירת השעורים למנחת העומר.
ובזמן הזה, שלא קוצרים שעורים למנחת העומר – יש אומרים שאסור לקצור עד תחילת ליל ט"ז בניסן, ויש אומרים שאסור לקצור עד תחילת יום ט"ז בניסן. ויש אומרים שמדברי הפוסקים נראה שאיסור הקצירה אינו קיים בזמן הזה, וכן המנהג, אבל רצוי להחמיר. ויש שהורה להימנע אף מתלישת שיבולי בר לפני ט"ז בניסן.
ובחוץ לארץ, אין איסור קצירה מתבואה חדשה אף לפני ט"ז בניסן, לא מן התורה ולא מדרבנן, ואף לדעת הסוברים שה'חדש' אסור באכילה בחוץ לארץ מן התורה.
[ביאורים ומוספים דרשו תפט, 88]