יעקב א. לוסטיגמן
החורף כבר כאן, והגשמים גם הם יגיעו בסופו של דבר, מה שמעורר שמחה בלבבות ומברך את הפרוטה שבכיס, אך גם מעורר לא מעט שאלות הלכתיות הקשורות בנזקי הגשמים שנגרמים על ידי בני אדם.
שוחחנו עם הג"ר נחמן קניג, דיין בבית המדרש להוראה דחסידי ברסלב בשכונת סנהדריה שבירושלים, והצגנו בפניו מספר שאלות אקטואליות לקראת החורף "קודם כל חשוב להדגיש שההלכות שעליהן נדבר בהמשך הן אומנם הלכה פסוקה, אך בנושאים אלו, בדרך כלל ישנם פרטים רבים בכל סיפור, ולכן אין לנהוג הלכה למעשה לפי מה שאנחנו כותבים כאן. כל מקרה לגופו, ובכל שאלה מומלץ לפנות לדיין או לתלמיד חכם מופלג המתמצא בהלכות אלו, כדי לדעת את ההלכה לאשורה באותו מקרה ספציפי", אומר הרב קניג.
"נושא נוסף שכדאי להתייחס אליו לפני שאנחנו מדברים הלכה, הוא הנושא של 'בין אדם לחברו'. לא כל מה שאתה פטור מלשלם, אכן ראוי שתעשה אותו לכתחילה, ולפעמים הפטור הוא רק מדיני אדם ובדיני שמים יש כן חיוב לשלם.
"הדברים נכונים לכל תחום, במיוחד בנושאים שבין אדם לחברו, וביתר שאת בדיני ממונות."
"דווקא בעניין הגשמים אנחנו רואים בצורה ברורה כמה החשיבו חז"ל הקדושים את הנושא של בין אדם לחברו, כשקבעו שעל אף שכל עם ישראל זקוק לגשמים, לא נתפלל עליהם עד שיעברו חמישה עשר יום מחג הסוכות, כדי שיגיע אחרון שבעולי הרגל לנהר פרת. אם יהודי אחד, האחרון שבעולי הרגל, יצטער על כך שיורדים גשמים בעודו מתנייד בדרכים, זה לא שווה את זה שירד גשם בכל ארץ ישראל!
"עוד אנחנו רואים שהאדם המרומם מכל, הכהן הגדול, ביום המרומם מכל – יום הכיפורים, ובמקום הקדוש ביותר בעולם, בקודש הקודשים, מקדיש את תפילתו לנושא "ולא תיכנס לפניך תפילת עוברי דרכים בשעה שהעולם צריך לגשמים".
"המשמעות היא שכשיהודי מצטער בגלל הגשם שמפריע לו בדרכו, התפילה שלו יכולה להיות חשובה כל כך לפני בורא עולם עד שהיא תגבור על כל התפילות של כל עם ישראל המתפללים שלוש פעמים ביום "ותן טל ומטר לברכה". רואים מכאן כמה הגשם יכול לצער את האדם, עד כדי כך שתפילתו תהיה מעומק הלב בזעקה גדולה ומרה, והיא תגבר בכוחה על כל התפילות האחרות".
- אחת הדוגמאות הנפוצות לנזקי גשמים היא במקרה שבו אדם נוסע עם רכבו, ומתיז מים מהשלוליות הבוציות לעבר הולכי הרגל שעל המדרכה. במידה ואכן נגרם להם נזק, הוא יהיה חייב לשלם או שאנחנו אומרים שהכביש נועד לנסיעה ולכן הוא לא חרג מהמותר לו?
"הכביש אכן מיועד לנסיעה, ומי שנוסע בו עושה זאת ברשות. כך גם המדרכה מיועדת להולכי רגל וגם הם עושים זאת ברשות. במקרה ששני הצדדים עושים זאת ברשות, הדין הוא שכל אחד מהם צריך להיזהר שלא להזיק את חברו, ואם לא נזהר והזיק בזדון או אפילו ברשלנות, הוא חייב לשלם על הנזק שגרם. לכן נהג שנסע במהירות גבוהה ביחס לתנאי הכביש ולא נזהר מספיק כדי שלא יותזו מים לעבר העוברים והשבים, יהיה חייב לשלם. כמובן שהזהירות צריכה להיות מותאמת למצב. בזמן שיורד גשם שוטף הוא צריך להיות זהיר עוד יותר כי הכביש כולו מוצף מים, וברור שנסיעה שאינה זהירה מאוד תגרום לנזקים להולכי הרגל.
"עם זאת, במקרה שבו הנהג כן נזהר, אבל היה בור בלתי צפוי בכביש, ועל אף שהוא נסע בזהירות מופלגת נגרם נזק – בכזה מקרה הוא יהיה פטור מלשלם כי אחרי הכל הוא נסע ברשות. כך גם אם הוא נסע במהירות גבוהה יותר במקום שבו לא מצויים הולכי רגל, כמו בכביש בינעירוני, ובמקרה היה שם הולך רגל שניזוק, הנהג יהיה פטור מלשלם".