יעקב א. לוסטיגמן
עולם הישיבות זוכה בימים אלו לפריחה ושגשוג חסרי תקדים. גדודים גדודים של נערי חמד, עמלי תורה וברי לבב גודשים את היכלי התורה. המספרים מטפסים בכל שנה לשיאים חדשים. ספסלי בית המדרש מתרבים מיום ליום, ותורת אלוקים חיים עולה ונובעת כמימיו של מעיין שלא ייבש לעולם.
אלא שלא כל תלמידי הישיבות זוכים להרגיש בעצמם את המתיקות והערבות הגדולה שבתורה הקדושה. רבים מהם מתאמצים ללמוד בכל כוחם, ברוב המקרים הם גם מצליחים לעשות זאת, אבל עם העובדה שהם נאלצים להתאמץ כדי ללמוד אומרת דרשני.
אל הטיפול הבעיה הזאת נכנס קונטרס 'תורת הגישמאק', שלמעשה הנו ספר מעט הכמות ורב האיכות, הכולל 18 עצות שונות לרכישת היכולת להתענג על לימוד התורה הקדושה. כותבי החוברת השתדלו בכל כוחם להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד, כדי שכל המעיין בחוברת יוכל להפיק ממנה את מירב התועלת, ולזכות בתוספת טעם והנאה בלימוד התורה מכאן ולהבא.
קונטס 'תורת הגישמאק' נכתב במטרה לתת מענה לבעיה זו, ולאחר שמאות החונכים של המוקד כבר ניסו בהצלחה את השיטה המופיעה בחוברת בלימוד פרטני עם בחורי הישיבות, וראו בדרך זו הצלחה גדולה בקידום התלמידים ופתרון בעיות רבות עימהן התמודדו קודם לכן.
"בחור שזוכה להרגיש 'גישמאק' בלימוד, לא צריך להתאמץ כדי ללמוד", אומר הרה"ג ר' יעקב סירוטה, מנהל פרויקט 'גישמאק בלימוד' של ארגון 'אחינו'.
"ידוע המשל של המגיד מדובנא, על עשיר אחד ששלח את משרתו לתחנת הרכבת כדי להביא משם חבילה שנשכחה על ידו. כשחזר מתנשף ומזיע ובישר לעשיר שהוא הביא את החבילה, ענה לו בעל הבית "טעית בחבילה והבאת אחרת במקומה".
"תמה המשרת ושאל אותו מהיכן אדוני יודע? הרי טרם ראה את החבילה…"
"השיב לו העשיר: החבילה שלי קלה, אם אותה היית מביא לכאן, לא היית מתנשף ומזיע. אם התאמצת כל כך, אות היא שחבילה אחרת הבאת אתך…".
"והנמשל, בנושא שעליו אנחנו מדברים הוא כמה הבחור צריך להתאמץ כדי ללמוד. האם הלימוד נעשה בשמחה ובהנאה, או שזאת עבודה קשה ומפרכת עבורו?".
"כשבחור צריך להתאמץ מאוד כדי ללמוד", מוסיף הרב סירוטה, "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו שאלה מאוד פשוטה: כמה זמן הוא יחזיק מעמד בלימוד? שנה? שנתיים?? עד החתונה???
"קשה להאמין שבחור שקשה לו ללמוד יוכל להישאר בלימוד כל החיים, ואני לא מדבר רק על להישאר בכולל, אלא אפילו על קביעת עיתים לתורה. אדם שמרגיש שהלימוד קשה לו, שהוא לא מצליח ליהנות מהרגעים האלו שהוא יושב על יד הגמרא, אנחנו צריכים להניח שהוא כנראה לא ימצא את עצמו יושב בעתיד זמן רב מדי על יד הגמרא.
"לכן מדובר בפרויקט שהוא ממש בגדר של הצלת נפשות. כשאתה מביא בחור למצב שהוא לומד ליהנות מהלימוד, אתה בעצם גורם לו להישאר בלימוד. אם יזכה לשבת בבית ה' כל ימי חייו ולהיות אברך החובש את ספסלי בית המדרש מבוקר ועד ליל מה טוב, ואם ייאלץ לעבוד לפרנסתו, הוא יתגעגע ללימוד וישתדל לפנות לעצמו פרקי זמן משמעותיים במשך היממה, כדי לחזור לגמרא האהובה עליו".
"בעצם הגישמאק בלימוד הוא פתרון מופלא, כמעט לכל סוגי הבעיות שבחורי הישיבות מתמודדים איתם", מוסיף הרב ידלר. "בחור שיש לו בעיות חברתיות למשל, אם הוא נהנה ללמוד זה מחזק אותו, נותן לו מעמד של 'מתמיד' בחברה, ומרומם את קרנו בעני החברים. הוא גם פחות תלוי בחברים, כי יש לו את הגמרא שמעניינת אותו הרבה יותר.
"כך גם בחור שיש שלו בעיות בבית עם ההורים והאחים, או סובל מבעיה גופנית כלשהי ומכל בעיה אחרת. כשהוא זוכה להרגיש מתיקות בלימוד התורה, הוא בעצם מאפשר לעצמו לעסוק רוב שעות היממה במה שהוא אוהב. כל הבעיות האחרות מתגמדות לעומת זה".
עשרות אלפי חוברות 'תורת הגישמאק' הופצו ברחבי הארץ, בכל היכלי התורה, עם יציאתה של החוברת במהדורתה הראשונה. הקונטרסים זכו להתקבל בהתלהבות רבה על ידי שוחרי התורה, ובמיוחד על ידי צעירי הצאן, תלמידי הישיבות הקדושות.
לנוכח ההצלחה האדירה החליטה הנהלת 'דרשו' לשלב את הקונטרס גם בחורת 'בתורת ה' חפצו' שיצאה לאור במיוחד לרגל מעמדי סיום הש"ס שעורך הארגון בכל רחבי העולם היהודי, ומחולקות לכל משתתף במעמדים אלו. הפעם מגיעה החוברת בעיצוב חדש ומרהיב, המושך את לב הקורא לעיין בעצות המעשיות המופעיות בקונטרס, ובעז"ה גם ליישם אותן הלכה למעשה, בעת שישב על יד המגרא וילמד בה בהתלהבות, בהנאה ועם 'גישמאק' של ממש.
ואיך זה נראה בפועל בהיכלי הישיבות?
הרב סירוטה מתאר: "מדובר בלא פחות ממהפכה. מדהים אותנו פעם אחר פעם לראות איך בחור שמקבל גישמאק בלימוד, הופך לאדם אחר. כל סדר היום שלו נראה אחרת", מוסיף הרב ידלר: "הוא קם בבוקר בשמחה, רץ לבית המדרש, פותח את הגמרא וצולל מיד לתוכה. אין לו זמן 'לשרוף' על שטויות ועל שיחה בטלה. הוא הולך לישון בזמן כי חשוב לו להיות רענן למחרת, כדי שיוכל להבין את הגמרא שהוא כל כך אוהב. כל האישיות שלו מתהפכת".
"אפשר לראות את זה קורה יום יום", מסכם הרב סירוטה, "ההצלחה פשוט מוכחת. רואים את זה בחוש, ובאמת ניתן היה לראות שינוי גדול שחולל הקונטרס בעשרות ישיבות בירושלים יחד עם פעילות החונכים המיוחדים של 'מוקד הישיבה', שלומדים עם בחורים באופן פרטני ומחדירים בהם את צורת הלימוד שתאפשר להם ליהנות מלימוד הגמרא, ואפילו להתענג עליו. בעקבות ההצלחה הגדולה הזאת, הורחבה הפעילות גם לישיבות בבני ברק. אנחנו מרגישים שהמהפכה הגדולה עוד לפנינו ובעזרת ה', ומקווים שתהיה לנו היכולת להגיע לכל ישיבה בארץ ובעולם, ולהביא את הבשורה המיוחדת הזאת, שתסייע לרבבות בחורים לחיות את התורה, להרגיש מחוברים לתורה, ולהיות שקועים בלימוד התורה מתוך חשק, גישמאק, שמחה ודבקות אמיתית בתורה ובנותן התורה".
- נשמח אם תוכלו לתת לנו לסיום 'טיפ' אחד למי שקורא את הדברים. איך באמת הוא יכול לסגל לעצמו את היכולת ליהנות מלימוד הגמרא?
"זה יהיה קצת עוול לתת 'טיפ' אחד מתוך מאות רבות של 'טיפים' המובאים בקונטרס, אבל לא אוכל לסרב לבקשה ולכן אתן רעיון אחד מהספר: להתבונן!
"כשאתה יושב על יד הגמרא, תתבונן לרגע, ותחשוב כמה מחשבה השקיעו התנאים הקדושים בכל מילה מהמשנה. כמה מחשבה השקיעו האמוראים הקדושים בכל מילה מהגמרא. אף מילה אינה מיותרת, מה שאפשר היה לכתוב בקיצור לא נכתב באריכות ומה שצריך היה להיכתב באריכות לא נכתב בקיצור.
"קח את המילה הראשונה בש"ס, "מאימתי", ותחשוב קצת: למה התנא בחר דווקא בפתיח הזה לש"ס. למה דווקא מצוות קריאת שמע? אולי כי זה יסוד האמונה?… כמה סודות נרמזו בכך שהאות הראשונה היא 'מ"ם', ולמה הש"ס מסתיים באות זו? מי הוא התנא שכתב את המשנה הזאת? למה יש מחלוקת כבר בשורה הראשונה של הש"ס?
"אפשר להתבונן בכל מילה שעות ואף ימים ושבועות, והמחשבה על כך שהמילים הללו נהגו על ידי התנאים הקדושים, ונלמדו לאחר מכן על ידי כל גדולי הדורות, מהרמב"ם והרי"ף ועד ה'קצות' וה'נתיבות', זה מעורר את הלב. זה פותח את הרגש ללימוד התורה.
"וכשלומדים בצורה הזאת, הרי הדברים שמחים כנתינתם מסיני, ובוודאי שהלימוד הופך הרבה יותר מהנה וערב לחיך, וכגדול ההנאה מרגעי הלימוד, כך גם יהיה עמוק הזיכרון בו נחקקים הדברים לנצח".
קונטרס תורת ה' חפצו
תודה רבה על התוכן הנפלא ששולחים כל יום אי אפשר לתאר כמה זה ממלא אותנו ברוחניות .
התוכן ברמה נפלאה ושתזכו הלאה להגדיל תורה ולהאדירה.
מי שלא זכה להשתתף בסיום השס ורוצה להשיג חוברת " בתורת ה חפצו" היכן ניתן לרכוש או לקבל או להוריד למחשב .
תודה רבה .