מתי מברכים על בן אדם חי ברכת דיין האמת?

הדף היומי בהלכה י"ב בסיון סימן רכ"ה מסעיף ח' עד סימן רכ"ו

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רכ"ה סעיף ח'

- דיני ברכת שהחיינו -

האם מברך משנה הבריות כשרואה קוף או פיל? | ראה חיגר או קטע וכדומה שלא נולדו כך, מה מברך? | כמה פעמים יכול לברך "משנה הבריות"? | מהו התנאי לברך "דיין האמת"? | מה מברך על ראיית בריות טובות ואילנות טובות?

הרואה כושי וגיחור דהיינו שהוא אדום הרבה, או לבקן דהיינו שהוא לבן הרבה, מברך משנה הבריות, וכן הרואה קפח דהיינו שבטנו גדולה ומתוך כך גובהו נראה מועט, וכן הננס, או דרקונה דהיינו שהוא מלא יבלות, וכן פתויי הראש ששערותיו דבוקות זה בזה, וכן פיל או קוף, מברך משנה הבריות.

סעיף ט'

הרואה חגר דהיינו שנקטעו רגליו, או קטע שנקטעו ידיו, וכן סומא, ומוכה שחין, והבהקנים דהיינו שמנומר בנקודות דקות וביניהם יש בוהק, אם הם ממעי אמם, מברך משנה הבריות, אבל אם זה קרה להם במשך החיים, מברך דיין האמת, ומבאר המ"ב, כיוון שזה קרה לו בגלל שחטא ומענישים אותו משמים ויש מקום לברכת דיין האמת.

יש מי שאומר שדווקא על מי שמצטער עליו מברך דיין האמת, אבל על עכו"ם או על יהודי שהוא לא מצטער כאשר רואה אותו סובל, לא יברך, והמ"ב אומר, שזה הכל לעניין דיין האמת, אבל לעניין משנה הבריות אין הבדל, והראיה, שגם על קוף ופיל מברך אע"פ שאינו מצטער בצערם.

המ"ב מביא מח' בין הפוסקים על מה נסובים דברי השו"ע שלא מברך על הפעם הראשונה, האם על ברכת משנה הבריות, או גם על ברכת דיין האמת, יש צד לומר שברכת דיין האמת זה לא רק על הפעם הראשונה, אלא כל פעם שרואה מחדש ומצטער מברך דיין האמת, אבל זה ודאי שברכת משנה הבריות היא רק פעם אחת בלבד, והמ"ב מוסיף, שאפילו אם ראה כושי אחר לא יברך.

י"א שברכה זו היא מל' יום ל' יום, והמ"ב אומר, שהלכה כהשיטה השנייה, ובלי שם ומלכות, ומוסיף עוד, שיברך אפילו על אותו כושי או אותו קוף מל' לל' יום יברך.

סעיף י'

הרואה אילנות טובות ובריות נאות, אפילו עכו"ם או בהמה, אומר בא"ה אמ"ה שככה לו בעולמו, ומביא המ"ב שלא נהגו בזה היום, ובכ"א יברך ללא שם ומלכות, ואינו מברך עליהם אלא פעם ראשונה ולא יותר, אא"כ היו נאים מהם, אבל אם רואה נאים באותו רמה, לא יברך שוב.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים