מתי לא נאמר הכלל של קול באשה ערווה?

י"ז כסליו- סימן ע"ה סעיף ג'- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לאדם לשמוע שירה של אשתו בשעת קריאת שמע ?

מה החידוש בכך שאסור להזכיר דבר שבקדושה כנגד ערוות גוי?ומה הדין בזה לגבי ערוות קטן?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ע"ה סעיף ג' – סעיף ה']  

שמיעת שירת נשים בשעת הזכרת דבר שבקדושה

צריך להיזהר בשעת קריאת שמע או תפילה, וכן בשעת הזכרת דבר שבקדושה, שלא לשמוע קול שירה של אשה ואפילו של אשתו, משום שהדבר נחשב לערווה, ומבאר המשנה ברורה, שמדובר כאן בקול שירה של אשה פנויה, משום שאם מדובר בקול שירה של אחת מהעריות, הדבר אסור משום ערווה גם שלא בשעת קריאת שמע, ולגבי בתולות שלנו אומר המשנה ברורה, שמכיוון שהם בחזקת נידות, הם נחשבות כעריות, ואסור לשמוע קול שירה שלהן, והאיסור הוא אפילו כאשר אינו מתכוון להנות מהשירה שלהן, וכתוב ברמ"א, קול שהוא רגיל בו, דהיינו, קול שאינו של שירה, הדין הוא, שזה לא נחשב כערווה.

הזכרת דבר שבקדושה כנגד ערוות גוי או קטן

אסור לקרוא קריאת שמע כנגד ערווה, שנאמר, 'כי אני ה' מתהלך בקרב מחניך והיה מחניך קדוש ולא ייראה בך ערוות דבר', לומדים מזה חז"ל, כאשר אני ה' מתהלך בקרב מחניך, דהיינו, כאשר אתה עוסק בדברי תורה או בתפילה או בהזכרת דבר שבקדושה, צריך שלא יהיה לפניך שום דבר ערווה, ואפילו ערווה של גוי, ואף על פי שנאמר על גויים, 'בשר חמורים בשרם', בכל זאת, ערוותם מוגדרת כערווה, וכן כנגד ערוות קטן אסור לומר שום דבר שבקדושה, והרמ"א מביא, שיש מתירים לומר דבר שבקדושה מול ערוות קטן שלא הגיע לכלל ביאה, דהיינו, בן תשע לקטן, ובן שלש לקטנה.

הזכרת דבר שבקדושה כנגד ערווה בכיסוי זכוכית

ערווה בעששית, דהיינו, בתוך כיסוי של זכוכית, אסור לקרוא כנגדה קריאת שמע, או שום דבר שבקדושה, שהרי כתוב, 'ולא ייראה בך ערוות דבר', והרי הערווה נראית מבעד לעששית, אבל עצימת עיניים תועיל בזה, משום שבאופן כזה הוא לא רואה את הערווה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן