מתי לא מברכים על פירות באמצע הסעודה?

א' כסליו- קע"ז ג' - ה'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


מתי לא מברכים על פירות באמצע הסעודה?
מתי צריך לברך ברכה אחרונה על מאכל לפני ברכת המזון?
והאם הדין הנ"ל נוהג גם בימינו?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קע"ז סוף סעיף א'

- דברים הבאים בתוך הסעודה ואחר הסעודה, מה דינם -

כיצד יתכן שאוכל פירות בסעודה ואינו מברך עליהם? | מה העיצה לצאת יד"ח לכו"ע? | מאכלים הבאים לאחר המזון קודם בהמ"ז, מה דינם? | מהי ההגדרה בזה?

הכלל הוא, שדברים הבאים מחמת הסעודה, א"צ לברך עליהם ברכה ראשונה בתוך הסעודה, ודברים אלו יכולים להיות אחד מב' אופנים, או דברים שבאים ללפת את הפת, או מאכלים שאוכלים אותם לשובע, לעומת זאת, סוגי מאכלים שאוכלים לקינוח בסוף הסעודה, כגון פירות, הדין הוא, שאם אוכל אותם באמצע הסעודה, צריך לברך עליהם ברכה ראשונה.

יש אופן שאדם אוכל פירות באמצע הסעודה, וא"צ לברך עליהם בתוך הסעודה, כגון פירות שהביאו לפניו כדי ללפת את הפת, שבכך הם נטפלים לפת, ויותר מזה, אפילו אם בסופו של דבר, לא אכל את כל הפירות עם הפת, אלא אכל רק את תחילת וסוף הפירות עם הפת, ובאמצע אכלם לבד, הדין הוא, שהם נפטרים בברכת הפת, ויש מי שחולק וסובר שצריך לאכול את כל הפירות עם הפת, והעצה היא אומר המ"ב, שיקח פרי קודם שאוכל את הפת, ויברך עליו בורא פרי העץ, ואח"כ יאכל איך שירצה.


סעיף ב'

יש מושג הנקרא מאכלים הבאים בתוך הסעודה, ויש מאכלים שבאים לאחר המזון לפני בהמ"ז, שמאכלים אלו שבאים לאחר המזון קודם בהמ"ז, טעונים ברכה גם לאחריהם ובהמ"ז לא פוטרת אותם, וההגדרה בזה היא, שאוכל מאכלים אלו כשמשך ידיו מן הפת, ואומר השו"ע, שבימינו זה לא מצוי, כי אנחנו לא מושכים ידינו מן הפת עד בהמ"ז.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים