מתי יש חיוב לבנות את בית הכנסת ביום ובלילה ברצף?

כ"א תמוז- סימן קנ"ב אמצע סעיף א' 'והני מילי'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מתי יש חיוב לבנות את בית הכנסת ביום ובלילה ברצף?
האם מותר לקחת אבנים מבית כנסת קיים לצורך בניית בית כנסת חדש?
מתי מותר לסתור בית כנסת אפילו שעדיין לא בנו בית כנסת חדש במקומו?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קנ"ב סעיף א' [בחלקו השני]

– שלא לסתור שום בהכנ"ס –

סתירת בהכנ"ס שחרבו יסודותיו בהכנ"ס מחוץ לחומה שנעשה שמם האם מותר לקחת אבנים מהישן לצורך החדש? באיזה אופן מותר לנתוץ אבנים בבהכנ"ס?

למדנו לעיל, שאסור למכור בהכנ"ס, וכן לסתור בהכנ"ס ע"מ לבנות בהכנ"ס אחר, משום שחוששים שמא בינתיים יארע להם אונס, ולא יוכלו לבנות את הבהכנ"ס החדש, ונמצא שהם נשארו ללא בהכנ"ס, אלא צריך קודם לבנות את החדש, ואח"כ מותר להם לסתור את הישן או למוכרו, המ"ב הביא מח' הפוסקים, באופן שיש להם בהכנ"ס להתפלל בו, האם גם אז נאמר הדין שאסור לסתור בהכנ"ס אחד, כדי לבנות בהכנ"ס שני.

בחלקו השני של הסעיף עוסק השו"ע, שכל הדין שנאמר שקודם יבנו את השני ואח"כ יסתרו את הראשון, זה רק כשהבהכנ"ס הראשון שלם, אבל אם חרבו יסודותיו, מותר לסותרו או למוכרו גם לפני שבונים את החדש, ויבנו מהר ביום ובלילה את החדש כמה שיותר בזריזות, כדי שלא תהיה תקלה שבסוף לא יבנו את החדש.

המ"ב מביא מהט"ז, בהכנ"ס שהיה מחוץ לחומה והיה שם יישוב, ובמשך הזמן עברו כולם לתוך החומה, ונשאר בהכנ"ס שומם, בכה"ג זה נחשב גם לקלקול, מותר למוכרו כדי לקנות אחר.

הרמ"א אומר, שאם חסר להם אבנים לבהכנ"ס החדש, אסור לקחת אבנים מהראשון.

אסור לנתוץ אבן מבהכנ"ס, דיש בזה איסור "לא תעשון כן לה' אלקיכם", אא"כ כוונתו לצורך בנין, כגון לעשות חלון או לבנות מדף, שגם בזה האחרונים מקילים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן