מתי חייבים לקרוא קריאת שמע פעם נוספת

י"ט חשון- סימן ס"ה סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

עד היכן צריך לקרוא קריאת שמע עם הציבור ?

כיצד ינהג אדם האוחז בתפילה במקום שאסור להפסיק והציבור קוראים קריאת שמע?ומה הדין באדם הנכנס לבית הכנסת כשהציבור בקריאת שמע והוא כבר קרא אותה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ס"ה סעיף ב']  

קריאת שמע עם הציבור

אדם שנכנס לבית הכנסת, והוא רואה שהציבור באמצע קריאת שמע, צריך לומר עמהם קריאת שמע, כדי שלא ייראה חלילה כמו שהוא לא רוצה לקבל עליו עול מלכות שמים, וצריך לומר גם, 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', ומביא המשנה ברורה בשם הגר"א, שהוא צריך לומר את כל קריאת שמע מתחילתה ועד סופה, ואומר השולחן ערוך, כמו כן, אדם הנמצא בבית הכנסת ואומר תחנונים כגון תהילים, או שהוא מתפלל במקום כזה שמותר להפסיק בו, והנה הציבור אומר קריאת שמע, הדין הוא, שצריך להפסיק את התחנונים שהוא אמר, ולומר עם הציבור קריאת שמע, וכל זה אמור במקום כזה שמותר להפסיק, אבל במקום כזה שאסור להפסיק, כגון, מברוך שאמר ועד ישתבח וכיוצא בו, או בין הפרקים של ברכות קריאת שמע, שם הדין הוא שלא יפסיק, אלא יאמר את מה שהוא אומר בניגון של קריאת שמע, כדי שייראה כמו שהוא אומר קריאת שמע עם הציבור, ולהלכה למעשה מביא המשנה ברורה בשם האחרונים, שאדם שאוחז בפסוקי דזמרה מברוך שאמר ועד ישתבח, יפסיק ויאמר קריאת שמע עם הציבור, אבל לא יאמר את כולה, אלא רק פסוק ראשון וברוך שם וכו'.

לשון השולחן הוא, 'קרא קריאת שמע ונכנס לבית הכנסת ומצא ציבור שקוראים קריאת שמע', ואומר המשנה ברורה, לאו דווקא אם הוא קרא קריאת שמע, אלא כל שכן אם לא קרא קריאת שמע, דהיינו, לא רק אם לא קרא קריאת שמע ולא קיבל על עצמו עול מלכות שמים, שאז אם הוא נכנס לבית הכנסת והוא רואה שהציבור מקבל על עצמו עול מלכות שמים, בוודאי שהוא צריך לומר איתם, אלא אפילו אם הוא כבר קרא קריאת שמע וכבר קיבל על עצמו עול מלכות שמים, בכל זאת הוא צריך לומר אותה עם הציבור, כדי שלא ייראה כמו שהוא לא מקבל על עצמו עול מלכות שמים, ובאופן כזה שהוא עדיין לא קרא קריאת שמע במשך היום בבוקר, עכשיו כשהוא אומר אותה עם הציבור, יכוון שלא לצאת בזה ידי חובת קריאת שמע, כיוון שהוא ללא תפילין, וראוי לקרוא קריאת שמע עם התפילין.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן