יעקב א. לוסטיגמן
מאז הקמת תוכנית 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' לפני למעלה מעשור, כוללת התוכנית שני מסלולי לימוד: המסלול הקל יותר של לימוד שולחן ערוך עם משנה ברורה ושער הציון, לעומת המסלול הדורש מעט יותר השקעה מצד הנבחנים וכולל בתוכו גם את ה'ביאור הלכה'.
המבחנים אף נערכו עד כה בשני המסלולים, כשכל אחד מהנבחנים יכול היה לבחור בין טופס בחינה במסלול עם הביאור הלכה, או בלעדיו.
החל מהמבחן הקרוב, כך אומר הרה"ג ר' אהרן כהן ראש מערך מבחני 'הדף היומי בהלכה' ב'דרשו', יאוחדו שני המבחנים לטופס בחינה אחד, וכל נבחן יוכל להחליט אם למלא את התשובות גם לשאלות הכוללות את הביאור 'הלכה' או לא, כשמי שיבחר שלא להשיב עליהן, יזכה לשקלול הציון שלו בהתאם למסלול הלימוד הקל יותר, מבלי שהעובדה שהוא לא השיב על חלק מהשאלות תפגע בציון שלו.
"מדובר בהזדמנות שמאפשרת לכל מי שלומד 'דף היומי בהלכה' ועד כה לא למד 'ביאור הלכה' כסדר, להצטרף ללימוד זה. אין חולק על כך שה'ביאור הלכה' מעניק השלמה יוצאת דופן למשנה הברורה, ולא בחינם כותב מרנא החפץ חיים במשנה ברורה לא פעם "ועיין בביאור הלכה", משום שהביאור הלכה אכן מרחיב את הנושאים השונים ובמקרים רבים גם מכריע הכרעות הלכתיות חשובות מאוד שאינן מופיעות במשנה ברורה, או לחלופין נותן טעם לפסקי המשנה ברורה, מה שמסייע גם בזכירתם – כפי שכותב מרנא הח"ח בעצמו בהקדמה למשנה ברורה, שקל יותר לזכור את ההלכה אם יודעים את הטעם שלה".
הרב כהן מסביר שבשיטה החדשה, יכול כל נבחן לקחת לידיו את טופס הבחינה, לעבור על השאלות ולאחר מכן להחליט אם הוא רוצה להיבחן במסלול עם הביאור הלכה או במסלול הקל יותר.
"מדובר בעוד אחד מהשיפורים שאנחנו עושים לטובת הנבחנים", הוא מוסיף, "לצד הפשטת השאלות במבחנים, והפיכת המבחנים לקלים יותר, כדי שכל מי שבאמת למד 'דף היומי בהלכה' במשך החודש, וחזר על תלמודו פעם ופעמיים, יוכל באמת לקבל ציון גבוה ולזכות במלגה מלאה או כמעט מלאה".
לדבריו: "הפעולות הללו ורבות אחרות שביצענו בחודשים האחרונים תרמו לתוספת של עשרות אחוזים למספר הנבחנים מדי חודש, ומגמת העליה נמשכת בס"ד. אנחנו גם יוצרים טלפונים עם נבחנים שנשרו והפסיקו לערוך את המבחנים, בודקים מולם מה גרם להם לנטוש את התוכנית, ומעודדים אותם לשוב ללימוד הדף היומי בהלכה. בין אלפי הנבחנים שהתווספו בחודשים הללו, ישנם רבים שכבר נבחנו בעבר ונשרו מהתוכנית, ורבים אחרים שרק עכשיו הצטרפו בפעם הראשנה, מתוך מטרה ללמוד ולדעת את הלכות שבת על בוריין".