הרב מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א
מורה הוראה 'נאות שמחה' מודיעין עילית
מנחות דף לז.
אדם שהוא שמאלי ומניח תפילין ביד ימין, האם יוכל לקיים מצוות תפילין בתפילין של אדם ימני שמניחן בשמאלו? והאם ההבדל בין תפילין ימניות לתפילין שמאליות הוא מעכב? ומה ראוי לעשות לכתחילה?
הקשר של יד לצד הלב והמעברתא לצד הכתף
מבואר בשו"ע (סי' ז"ך ס"ב) שהמנהג הנכון שתהא היו"ד של קשר התפילין של יד לצד הלב, והתפילין עליו לצד חוץ, עוד כתב השו"ע, שהמנהג הנכון שהמעברתא שבה הרצועה עוברת, תהיה מונחת לצד הכתף והתפילין לצד היד.
ההבדל בין תפילין ימניות לשמאליות
לפי זה בתפילין של ימני שמניחים אותן על יד שמאל, נותנים את הקשר בצד ימין של הבית כדי שיהיה הקשר לכיוון הלב, ואילו בתפילין של שמאלי שמניחים ביד ימין, יש לעשות את החריץ העמוק במעברתא לצד שמאל של התפילין, ולתת של את הקשר כדי שיהיה בקשר לכוון הלב.
כאשר אדם שהוא שמאלי שואל תפילין מימני, הנה אם יוציא את הרצועה ויכניסנה משמאל לימין, אז יוכל להניחן באופן שהמעברתא לכוון הכתף והקשר לכוון הלב, אבל הקשר אינו לכוון הבית, ואם אינו יכול להוציא את הרצועה – דעת ה'שבות יעקב' ו'ארצות החיים' שיהפך את התפילין באופן שהקציצה לצד הכתף, והמעברתא לצד כף היד, בכדי שהקשר יהיה לצד הלב. וה'חיי אדם' (כלל י"ד סי"ג) כתב שאם יכול לתקן את הרצועה והיו"ד שיהיו פניה כלפי הבית – טוב, ואם לאו ואין לו תפילין אחרות – יניחן כך. ונ"ל שאם יכול להוציא את הרצועה ולהכניסה משמאל לימין, כדי שיהיה הקשר לצד הלב, אע"פ שאינו יכול להפוך את הקשר של יו"ד שיהיו פניה לצד הבית – זה טוב ביותר, ועכ"פ לא יתבטל ממצוות תפילין ויניחן כך, כלומר בלי להחליף את צד הרצועה אלא הקשר יהיה לצד חוץ והבית לכוון הלב.
המשנ"ב בבה"ל כתב, שעדיף לעשות כה'שבות יעקב' שיהיה הקשר לצד הלב, והמעברתא לכוון כף היד, כי המנהג שהיו"ד לצד הלב. כתב הגר"א שמקורו מהגמרא דף לה: שכתוב שצריך שיהא קשר כלפי פנים, ופי' ה'נמוקי יוסף' והגאונים, שמדבר בקשר של יד שיהיה לצד הלב, ואלו הדין שהמעברתא לצד הכתף הוא רק מנהג, והדגיש הגר"א דאף שהשו"ע כתב על שני הדינים שהם מנהג נכון, הדין הראשון הוא מדינא דגמרא ורק השני הוא מנהג, ממילא כתב הבה"ל שעדיף להיזהר בדין שהקשר לצד הלב, ואף שעי"ז המעברתא תהיה לכיוון כף היד.
והוסיף הבה"ל שי"ל שזה עדיף מהאפשרות להוציא את הרצועה ולהכניסה לצד השני, שבזה היו"ד של הקשר לא תהיה לכיוון הבית, ורק אם יכול ישנה את הקשר לכוון הבית ואז יהיה לכתחילה.
כותב בימין ושאר מלאכתו בשמאל
עתה נידון במי שכותב ביד ימין, אבל את כל הפעולות עושה ביד שמאל. האם הולכים אחר הכתיבה ויניח תפילין על יד שמאל, או שהולכים לפי רוב הפעולות ויניח ביד ימין כדין שמאלי? בשו"ע (סי' כ"ז ס"ב) הביא שתי דעות בזה, והרמ"א כתב שהמנהג שהכתיבה קובעת ודינו כימני, לעומת זאת מביא המשנ"ב שדעת הגר"א להכריע, שהכתיבה אינה עדיפה משאר מלאכות ודינו כשמאלי כפי רוב מלאכתו.
וכתב הבה"ל שאם ביד ימין שהוא כותב בה, יכול גם לעשות עוד פעולות אלא שנקל לו יותר ביד שמאל, בזה ודאי יד ימין היא עיקר ויניח בשמאל גם לדעת הגר"א, וכפי המנהג שכתב הרמ"א.
נטילת ד' מינים לאיטר
וראייתו מהלכות ארבעת המינים ( בסי' תרנ"א ס"ג), שיש ליטול את הלולב עם ההדסים והערבות ביד ימין. ומי שהוא שמאלי דעת השו"ע שיטול כמו כל אדם, ודעת הרמ"א שיטול את הלולב בשמאלו, והאתרוג בימינו, וכתב הרמ"א שאם היפך יצא. ויש מהראשונים שסוברים שזה מעכב, ואם צריך ליטול את הלולב בימין ונטלו בשמאלו – לא יצא [עיין רבנו חננאל סוכה מב]. וכתב המשנ"ב שטוב לחזור וליטול בלא ברכה.
וכתב השע"ת שם בשם ה'שבות יעקב' שמי שכותב בימין ועושה כל המלאכות בשמאל, יקח את הלולב בשמאל, שרק לגבי התפילין יש דעה שהכתיבה עיקר, אבל לגבי ארבעה מינים קובע כל המלאכות, וכתב ע"ז ה'שערי תשובה' שאם ביד ימין יכול לעשות שאר מלאכות, ורק יותר קל לו בשמאל, אז הימין עיקר ויטול את הלולב בימין.
מזה כתב הבה"ל בהלכות תפילין, שע"פ מש"כ השע"ת שנחשב בזה לשלוט בשתי ידיו, בוודאי שלגבי תפילין תהיה היד שכותב בה עיקר, כשעושה בה שאר מלאכות.
למעשה נהגו רבים כשכותבים ביד ימין ועושים שאר מלאכות ביד שמאל, להניח את התפילין ביד שמאל, כפי הרמ"א, ולאחר התפילה מורידים את התפילין של יד ומעבירים לימין, באופן שהמעברתא לכיוון היד והקשר לכיוון הלב.
והנה כיוון שיש להניח של יד קודם של ראש יש לדון האם צריך להסיר את של ראש, או לפחות להזיזן ממקומן, ואחר שיניח את של יד יחזירן למקומן, אך כבר הכריע המשנ"ב (סי' כ"ה) (ס"ק כ"ב) שאחר שכבר הניח של ראש לפני של יד, לא יסירן אלא ימהר להניח של יד ולא יבטל את המצוה, לפי"ז גם כאן אין להסיר את של ראש, רק להעביר את של יד בזריזות.
הנהגת מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל
ושמעתי מהרה"ג ר' איסר שוב שליט"א הנהגת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל שהיה שמאלי והרגילוהו לכתוב בימין, והורה לו הגאון רבי שמחה זעליג זצוק"ל דיין בבית דינו של הגר"ח מבריסק זצוק"ל שיניח ביד שמאל, ואחר התפילה חלץ תפילין של ראש ושל יד והניח רק את של יד על יד ימין.