מרן השפת אמת זיע"א ישב פעם בסוכתו עם קהל מחסידיו, ושאלם: מהי התפילה הכי נוראה וחזקה שאומרים ומבקשים בהלל? וענו כולם פה אחד ואמרו "אנא ה' הושיעא נא אנא ה' הצליחה נא" ויוכיחו קירות הבית מדרש שרועדים ורוטטים בזמן זעקת הקהל אנא ה' הושיעא נא! אמר להם השפת אמת: אכן כן תפילת 'אנא ה' היא התפילה הכי חזקה אבל לא תפילת 'אנא ה' הושיעא נא' שאתם מתכונים אלא "אנא ה' כי אני עבדך אני עבדך בן אמתך"!!! להתפלל ולזעוק לקב"ה אנא תמלא בקשתי ותענה לי בתפילתי כי אני עבדך בן אמתך אני שלך כעבד קנוי קנין עולם רחם עלי ותן לי משאלותי ברחמים!
אני עבדך בן אמתך זה הבקשה הכי גדולה זה הדרגה הכי גבוהה שאפשר לבקש בעבורה מהקב"ה…
כשמרן הגה"ק ר' אלחנן וסרמן זיע"א עמד בלוית מרנא הח"ח זיע"א להספידו, עמד ואמר: אילו היינו עומדים עכשיו בלוית רעיא מהימנא משה רבנו ע"ה איך היינו מספידים את אבי הנביאים הרי לא היינו מוצאים מילים מתאימות לתאר גדולת משה רבנו הרי כל מילים שבעולם לא היו יכולים לתאר את גדולתו והיינו צריכים להאריך ולהאריך עד אין סוף! והנה הפלא ופלא! התורה הקדושה כשבאה להספיד את משה רבנו היא מספידה אותו בשתי מילים ותו לא – "וימת שם משה 'עבד ה'"! זה כל תואר גדולתו של משה רבנו 'עבד ה'! והאריך ר' אלחנן בתאור הדרגה של 'עבד ה'… וסיים זה מה שאנו יכולים לומר על מרנא קדוש ישראל החץ חיים זיע"א שתי מילים 'עבד ה'.
מה באמת יש בדרגה זו של עבד ה' שהיא העולה שבדרגות שהיא המגדירה את משה רבנו בשיא התואר שניתן לו?
חשבתי לומר שבפסוק בהלל "אנא ה' כי אני עבדך אני עבדך בן אמתך" כל אחד מתעורר מדוע הכפלות הזו 'כי אני עבדך אני עבדך בן אמתך'? והדברים פשוטים: שישנם שני סוגי עבדים, יש עבד שנמכר לעבדות והמחשבה היחידה המתרוצצת בראשו מבוקר עד ערב זה 'מתי יצא לחרות'? ומתי כבר יוסר ממנו עול העבדות? אבל יש עבד שנולד עבד, שלא ראה מימיו חרות וחופש מהו, עבד כזה אין במחשבתו כלל את הרצון והשאיפה להסיר מעליו את עול העבדות אלא כל רצוו ושאיפתו הוא לקיים את העול אשר מוטל עליו בשלמות להיטיב רצון קונו אדונו.
זה הסיבה שכופלים את ענין העבדות בפסוק, כי אנו פונים להקב"ה בתחינה: אנא ה' כי אני עבדך…אבל לא סתם עבד שמחפש וחושב כל הזמן על השחרור מהעבדות אלא 'כי אני עבדך בן אמתך' – אני עבד שנולדתי עבד אין בי שום מחשבה ורצון לשחרר מעלי את עול העבדות ורצוני האמיתי הוא לעשות כל חיי את רצון קוני בשלמות, בזכות זה תושיע ותרחם.
זה המעלה הגדולה של העבדות המושלמת זה היה התואר הגדול שאמרה התורה על משה רבנו: "משה עבד ה", כי זה המעלה הכי מעולה להיות משועבד בכל גופי ומחשבתי לרבון העולמים.
מעלה עצומה זו מצינו גם בעניני המועדים, מסופר שפעם ישב תלמיד בבית מדרשו של הקוצקר רבה זיע"א ולמד והגה בדברי הגמרא של חציו לכם וחציו לה', עבר שם אחד מגדולי תלמידיו רואי פניו של הקוצקר ר' אליעזר ביאליסטוקר זצ"ל ושאל את התלמיד "חציו לכם וחציו לה" לאורך ולרוחב? אמר ולא יסף, כמנהג תלמידי קואצק שכל מילה מדודה. מיד התאספו כל אריות החבורה בקואצק והתחילו לפלפל בדברי ר' אליעזר ביאליסטוצקר מה היתה כונתו שהרי אין מילה מיותרת בקואצק? והם הגיעו למסקנא שכונתו היתה שיש הבדל האם חותכים לאורך או לרוחב, כי כשחותכים דבר לרוחב אזי מה שיש בחצי האחד אין במשנהו, אבל כשחותכים לאורך בכל חלק יש מהחלק השני, וזו היתה כונתו שיש לחתוך את החציו לה' ולכם לאורך ואז יוצא שגם בחציו לכם יש לה' וזו המעלה הגדולה שאין זמן שמשוחרר מעול ה', בכל מצב יש להשאיר את החציו לה' ולא ח"ו להשתחרר מעול העבדות להקב"ה
מסופר סיפור נורא על הצאנזר רבה זיע"א שכשהוא היה במחנה ההשמדה, הגרמנים ימ"ש התעללו ביהודים בעבודות קשות ומשונות שרבים מהיהודים לא הצליחו להחזיק מעמד בעבדות קשה ונוראה זו, יום אחד הפליאו הגרמנים ימ"ש באכזריותם ולקחו קבוצת יהודים כשבתוכם הצאנזר רבה והעבידום בצורה קשה ואכזרית ביותר, כאשר רבים לא מצליחים לשרוד את התופת הזו, וכך הם עומדים ימ"ש כשהם נהנים לראות את היהודים האומללים כשהם מתמוטטים תחת עול העבודה קשה והאכזרית, עמד שם יהודי שבור ורצוך ליד הצאנזר ושאלו: רבה גם עכשיו אתה תשיר "אתה בחרתנו מכל העמים" האם הרבה יכול לשיר בכזה מצב אתה בחרתנו כשאנו היהודים מושפלים ונרמסים עד אפר? ענה לו הרבה: דוקא עכשיו אני ישיר בקול "אתה בחרתנו" ואני יודה לקב"ה על אשר הוא בחר בנו להיות יהודי מושפל ולא להיות גרמני חית טרף ואכזרי… דוקא בכזה מצב אני יודה לקב"ה שבחר בנו כי אם לא היה בוחר בנו אזי ח"ו היינו בצד השני, היינו חיות טרף אכזריות וחסרות צלם אנוש… כדאי להיות יהודי מושפל ולא להיות חית אדם אכזרית ללא טיפת רגש של רחמים!!!
זה השמחה העצומה שלנו להיות יהודים להיות עבדי ה', לשמוח על זה שזיכנו ל'אתה בחרתנו מכל העמים' להיות תחת סוכתו של הקב"ה כל השנה ובעיקר בחג הסוכות, להרגיש את השמחה העצומה הזו שזוכים אנו להיות עבדי ה' יתברך ותמיד בכל עת ומצב גם בזמני ארעי גם מחוץ לבית שזה מהות חג הסוכות, תמיד להיות ספונים בתוך סוכת שלומו של הקב"ה בשמחה עצומה.