הרה"ג מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א
מורה הוראה נאות שמחה מודיעין עילית
דף קלז: מתנה על מנת להחזיר – בסוכה וציצית
מבואר בגמרא שהנותן מתנה לחברו בתנאי שיחזיר לו הרי זו מתנה, ועד שמחזיר לו הדבר נחשב שלו לכל דיני התורה, לכן במצות ארבעה מינים ביו"ט ראשון של סוכות שצריך שהארבע מינים יהיו קנויים כדי לצאת בהם שנאמר ולקחתם "לכם", יועיל לשאול מהשני רק באופן שמקנה לו במתנה על מנת להחזיר ואז נמצא שבזמן שיוצא בו הרי הוא שלו לגמרי.
הדבר נוגע גם למצות ציצית, שהשואל מחברו טלית באופן שמקנה לו במתנה על מנת להחזיר, יוצא בה ומברך עליה, כמבואר בסי' י"ד ס"ג, והמשנ"ב (שם ס"ק י"א) הביא שי"א שצריך שיאמר בפירוש שמקנה במתנה על מנת להחזיר. אך דעת רוב הפוסקים שבסתמא תולים שנתכוון להקנות לו במתנה ע"מ להחזיר כדי שיוכל לקיים את המצווה, לפיכך מסיק שלכתחילה בוודאי יותר טוב לבקש מהמשאיל שיתן לו במתנה ע"מ להחזיר, אך אינו מעכב.
דנו הפוסקים ביסוד מתנה על מנת להחזיר, האם הדבר קנוי לגמרי למקבל אלא שצריך לקיים את התנאי ולהקנות בחזרה לנותן, ולצד זה יצטרך הנותן לעשות מעשה קנין כדי לקנות בחזרה, או שמא הדבר נתון רק לזמן שסיכמו עליו וכשנגמר הזמן חוזר להיות של הנותן.
דעת הרא"ש בסוכה בצד הראשון, וכתב הרא"ש שצריך שיחזור המקבל ויתן לנותן במתנה גמורה, אבל אם יתן בתחילה עד זמן מסוים ואח"כ יחזור להיות שלו, אינו נקנה למקבל ונחשב כהשאלה לזמן ולא יצא בו ידי חובת אתרוג, וכן דעת הרבה ראשונים, וכ"כ הרמ"א סבי' תרנ"ח סעיף ה'.
אכן הקצוה"ח (סי' רמ"א סק"ד) האריך בראיות שאפשר להקנות בקנין גמור לזמן קצוב ואח"כ יחזור להיות של הנותן, ודעתו שהנותן מתנה ע"מ להחזיר, פירושו שנותן לזמן ואח"כ חוזר להיות שלו בלי קנין נוסף, והביא שכן דעת רבי אביגדור בתשובת הרא"ש, וכ"כ ג"כ בספרו אבני מילואים (סי' כ"ח ס"ק נ"ג).
אכן הנתיבות שם נחלק עליו והכריע כדעת השו"ע, וכן הכריע החוז"א חו"מ ליקוטים (ס"י י"ג ס"ק י"ח).
החזיר המקבל על מנת שיחזירו לו
מעשה באחד שנתנו לו אתרוג במתנה על מנת להחזיר, והתחכם והחזירו לנותן ואמר לו שמקנה לו במתנה על מנת להחזיר, ובכן נשאלה השאלה האם אכן מחויב הבעלים להחזירו למקבל, או שמא יתחכם גם הוא ויחזירנו במתנה ע"מ להחזיר, וחוזר חלילה.
וראיתי להגרב"צ פלמן זצ"ל בספרו שלמי תודה סוכות (סי' ס"ג סעיף ד') שכתב ששאלו שאלה כזאת להגר"ח מבריסק זצ"ל בילדותו, והשיב בשנינות שישאיר הבעלים את האתרוג בידו ולא יחזירנו ובכך יתבטל התנאי ויתבטל מתנת החזרה, ושוב תתבטל המתנה הראשונה כיון שלא החזיר הנותן, ובשם החזו"א כתב על השאלה שבאופן זה לא מתקיים התנאי, שכשהתנה להחזיר הכוונה להחזיר באופן מוחלט בלי הגבלות ותנאים.