יום שני ח' באייר תשע"ט
סולם המוצמד לזיז היוצא מהמחיצה – מתיר את השימוש במחיצה מעברהּ האחד אך לא מעברהּ השני
שתי חצרות שמחיצה מפרידה ביניהן, ובאחת מהן יוצא מהמחיצה זיז ששטחו ארבעה על ארבעה טפחים, והוא ממוקם בטווח של פחות מעשרה טפחים מהקרקע, ובטווח של פחות מעשרה טפחים מראש המחיצה, דהיינו שפני הזיז העליונים נמצאים בטווחים אלו; והעמידו סולם מהקרקע לזיז, אשר ראשו נשען על הזיז, והמרחק שבין שליבתו התחתונה לקרקע, ובין שליבה לשליבה, הוא פחות משלושה טפחים – רשאים דיירי חצר זו להשתמש בראש המחיצה כחלק מהחצר, דהיינו ש'עירוב החצרות' שעשו בחצֵרם, מתיר להם להעביר חפצים מהבית לראש המחיצה ולהיפך; ואילו לדיירי החצר השנייה אין עירוב החצרות שעשו בחצרם מתיר זאת.
[שו"ע שעב, יב, ומשנ"ב צג-צד; ביאורים ומוספים דרשו, 69 ו־71, וראה שם, 74]
מערכת של זיזים וסולמות עם מיקומים ומרחקים שונים – נחשבת כסולם אחד ארוך...
בהמשך לאמוּר: אם המחיצה המפרידה בין החצרות גבוהה, כך שאין די בזיז אחד כדי לעמוד בטווחים הנדרשים (ראה לעיל) – ניתן להוציא זיז אחד בטווח של פחות מעשרה טפחים מהקרקע, ולהעמיד סולם מהקרקע אליו, כנ"ל; ואזי להוציא מעליו זיז נוסף בטווח של פחות מעשרה טפחים מהזיז התחתון, דהיינו שפני הזיז העליון יהיו בתוך טווח זה; ואזי להעמיד סולם מהזיז התחתון לעליון; ואזי, אם הזיז העליון נמצא בטווח של פחות מעשרה טפחים מראש המחיצה, מותר לדיירי החצר להעביר חפצים מהבית לראש המחיצה, ולהיפך. ויש להוציא את הזיז העליון בקו ישר מעל לזיז התחתון, אלא בקו אלכסון, כדי שיהיה ניתן להעמיד סולם מזיז לזיז בשיפוע.
[שו"ע שעב, יב, ומשנ"ב ק ו־קב; ביאורים ומוספים דרשו, 71 ו־73, וראה שם, 72]
באיזה אופן נחשבת פְּלַטְפוֹרְמָה המוקֶמת בסמוך למחיצה כפֶתח?
כפי שלמדנו, שתי חצרות שמחיצה מפרידה ביניהן והעמידו סולמות משני צידיה – הרי זה כאילו יש פתח ביניהן, והן יכולות לערב 'עירוב חצרות' זו עם זו. וכמו כן, אם הקימו משני עברי המחיצה כעין 'בָּמָה' (= פְּלַטְפוֹרְמָה) המחוברת לקרקע, בכל עובי שהוא, ובמרחק של פחות משלושה טפחים מהמחיצה – אם שטחהּ של כל 'במה' הוא ארבעה על ארבעה טפחים, והפרש הגובה שבינהּ לראש המחיצה הוא פחות משלושה טפחים – הרי זה כאילו יש פתח בין החצרות. ולדעת רוב הראשונים, די בכך שהפרש הגובה בינהּ לראש המחיצה יהיה פחות מעשרה טפחים; ובשעת הדחק ניתן להקל; ולכל הדעות, באופן זה, אם הוקמה ה'במה' רק באחת החצרות, מתיר עירוב החצרות לבני חצר להעביר חפצים מהבית לראש המחיצה, ולהיפך.
[שו"ע שעב, ט, משנ"ב פ-פג, וביה"ל ד"ה אבל; וראה שעה"צ נב; ביאורים ומוספים דרשו, 57]