שאלה: בבנין שלנו מתפללים כל הדיירים דרך המרפסות ומצטרפים לעשרה בנמצאים בחצר, וכך זוכות גם הנשים והבנות לענות על קדיש וקדושה. נשאלת שאלה, מאחר שיש בבניין כלה המתחתנת בשבוע זה, האם הכלה פוטרת את תושבי הבניין מאמירת תחנון בשעה שהיא מתפללת איתם, כיון שמצטרפת ממרפסת ביתה, או שמא רק בחתן נאמר שפוטר מתחנון, ולא בכלה?
תשובה: הנה מצאנו לה'תפארת יעקב' במשניות ברכות פ"ב שנסתפק האם כלה פוטרת מאמירת תחנון כשמתפללים בבית הכלה, ובשבט הלוי (ח"ה סי' י"ב) נשאל אם כלה הנמצאת בעזרת נשים פוטרת את הציבור מתחנון, והשיב שפשוט שאינה פוטרת, שאין לה צירוף עמהם. ובח"ח (סי' כ"ד) נשאל ה'שבט הלוי' מהרב אפרים שטרן שליט"א בעהמ"ח כמה כרכים בענייני נפילת אפים, שהנה ב'תפארת יעקב' הנ"ל דן שכלה תפטור מתחנון, וכן בספר 'מאורי אור' כתב שכשם שבבית החתן לא אומרים תחנון כך ה"ה בבית הכלה. והשיב ה'שבט הלוי' שיש בזה חילוק, שבבית הכלה כשמתקבצים להתפלל שם ומשתתפים בשמחתה, יתכן שפטורים מתחנון, אבל כלה בעזרת נשים אין לה צירוף עם הציבור ואינה פוטרת. ובשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א ראיתי שצידד שכלה פוטרת מתחנון.
מעתה יש לדון במניין שמתקבצים השכנים בבניין, יתכן שבזה הכלה פוטרת מתחנון כמו בבית הכלה. ועדיין יש לחלק בזה. ונראה שאם אין ספר תורה במקום התפילה יש להקל שלא יאמרו תחנון. ועוד ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים קול חתן וקול כלה.