ממה צריכים להיזהר בעת עישון סיגריות ביום טוב ?

כ"ה אלול תש"פ - סימן תקי"א- סעיף ד'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

הנחת בשמים על גבי גחלים לצורך מיתוק הפירות עישון סיגריות ביום טוב העברת כלי מבושם על בגדים בכדי שיריחו הנחת סבון מפיץ ריח באסלה שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טוב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [חלק ה' סימן תקי"א סעיף ד' עד סוף הסימן]

אסור לפזר מיני בשמים על הגחלים ביום טוב, בין אם זה להריח, ובין אם זה לתת ריח בבית או בבגדים, משום שיש בזה בעיה של מכבה ומבעיר, שכאשר מניח את הבשמים על גבי הגחלים, האש שבגחלים מתכבה, וכן יש בזה בעיה של מבעיר, משום שהבשמים בוערים כתוצאה מנגיעתם בגחלים, ואף על פי שמותר להבעיר ביום טוב לצורך אוכל נפש, בכל זאת בשמים אסור להבעיר, משום שזה לא שווה לכל נפש, אלא למעונגים בלבד.

מותר להניח בשמים על גבי גחלים כדי למתק את הפירות לאכילה, ואפילו בגחלת של עץ שיש בה איסור מכבה ומבעיר, מכיוון שזה דבר השווה לכל נפש, שהרי גם עניים רוצים לעשות את זה, אלא שזה לא מצוי להם, יוצא אם כן, שדבר השווה לכל נפש, הוא דבר שכל נפש מתאווה אליו.

בביאור הלכה מביא, שצריך להיזהר מכיבוי בעת עישון סיגריות ביום טוב, וכל זה דווקא במקומות שרגילים בעישון סיגריות, שבאותם מקומות זה דבר השווה לכל נפש, אבל במקומות שלא רגילים בזה, זה לא שווה לכל נפש, ואסור.

אסור להעביר כוס מבושם על הבגדים, משום שהוא מוליד בהם ריח, וזה דבר חדש, וקרוב הדבר לעושה מלאכה חדשה, ואפילו בגד שכבר מריח, אסור להניח עליו כדי שיריח יותר, ואתרוג שהיה מונח מערב יום טוב על הבגד, ולקח אותו משם, מותר להחזיר אותו, כיוון שהבגד לא מריח יותר טוב בגלל זה.

מותר לקחת מערב יום טוב כלי של ברזל עם הרבה חורים, ולעשן אותו בבשמים, וסוגרים את החורים, ולמחרת פותחים אותם, ונמצא שהבית מריח מאליו, ומותר לעשות כך אפילו בשבת.

יש להקל להניח סבון באסלה כדי שיפיץ ריח על ידי ירידת המים על הסבון, כיוון שאין מטרה בהולדת הריח, אלא המטרה היא רק להעביר את הריח הרע, וכל זה בתנאי שאין בזה בעיה של צובע.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן