מי שיש לו רוק באמצע התפילה האם יכול לרוק?

י"ד שבט- סימן צ"ז סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר להרים את הטלית שנפלה מעליו באמצע שמונה עשרה ?

באיזה אופן מותר לרוק בשמונה עשרה?ואיזה משקל מותר לשאת בשעת התפילה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן צ"ז סעיפים ב' –  ה']  

יריקה בתפילת שמונה עשרה

כתוב בשולחן ערוך, שבשעה שאדם מתפלל שמונה עשרה, אסור לו לרוק, ומוסיף המשנה ברורה, שגם אדם שגמר תפילת שמונה עשרה לפני שפסע ג' פסיעות לאחוריו, אם הוא עדיין עוסק בתחנונים לפני הקב"ה, נחשב כעומד לפני המלך, ואסור לו גם אז לרוק, ואדם שיש לו רוק בפיו ואינו יכול להמשיך כך להתפלל, יבליע את הרוק בכסותו באופן שהרוק לא ייראה, ואם הוא אסטניס ואינו יכול להבליע את הרוק בכסותו, יטה את ראשו לאחוריו וישליך שם את הרוק מפיו, אבל לא יזרוק את הרוק, לא לפניו, ולא לצד ימין, וכל שכן שלא יזרוק את הרוק כלפי מעלה, משום שנראה ככופר, ומקשה הרמ"א, הרי לכאורה לגבי ג' פסיעות שפוסעים בסוף התפילה, כתוב שצריך קודם כל לכרוע לצד השמאלי של האדם, ואחר כך לצד ימין, והטעם, משום שכאשר אדם עומד בתפילה, השכינה עומדת כנגדו, נמצא אם כן, ששמאלו זה לימין השכינה, ולכן כשפוסע לאחוריו, יכרע לצד שמאל שזה ימין השכינה, ואחר כך לצד ימין, ואם כך, קשה, איך כאן כתוב שיזרוק את הרוק לצד שמאל, והרי השמאל שלו הוא לימין השכינה, ואדרבה, יזרוק לצד ימין שהוא שמאלו של השכינה, ומבאר הרמ"א, באמת, השכינה לא ממש מול האדם, משום ששכינה לעולם אינה יורדת מתחת לעשרה, ובכל זאת, כאשר הוא מסיים את התפילה, עדיף שיכרע לצד שמאל, משום שהצד השמאלי שלו הוא מול ימין השכינה שנמצאת כלפי מעלה, אבל לגבי רקיקה, אדרבה, אין שום קפידא שירוק לצד שמאל, ומביא המשנה ברורה תירוץ שתרצו האחרונים, שאדרבה, כאשר אדם יורק, הוא מסלק מעצמו את השכינה, אבל כאשר אדם פוסע לאחוריו, הוא נפרד מהשכינה, ואם כך, שיכרע קודם כל לצד שמאל שהוא ימין השכינה.

הסרת כינה מבגדיו בתפילה

אדם שבאמצע התפילה כינה עוקצת אותו, יקח את הכינה בבגדיו אבל לא בידיו, משום מיאוס.

נפלה טליתו מעליו בתפילה

אדם שבאמצע התפילה נפלה ממנו הטלית, הדבר תלוי, אם הטלית נפלה לגמרי ממנו, שלא יטול את הטלית מעל גבי קרקע ויתעטף בה, משום שההתעטפות בטלית נחשבת הפסק בתפילה, אבל אם מקצת מהטלית עדיין בידו, מותר לו למשוך את הטלית וללבוש אותה יותר טוב, ולהמשיך הלאה להתפלל, וגם באופן שהטלית נפלה ממנו לגמרי, אבל אם קשה לו להמשיך להתפלל הלאה בלי הטלית, מותר לו להתעטף בטלית בין ברכה לברכה בשמונה עשרה.

נושא משא על כתפיו והגיע זמן תפילה

אדם הנושא משא על כתפיו והגיע זמן תפילה, הדבר תלוי, אם המשא שוקל פחות מד' קבין, מותר לו להמשיך להתפלל אף על פי שהמשא על כתפיו, אבל אם המשא במשקל של ד' קבין, זה מפריע לכוונה, והוא חייב להוריד את המשא, ואז יכול להתפלל.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן