יום שלישי ב' בתשרי תש"פ
האם מותר ללמוד תורה לפני בדיקת חמץ?
מחצי שעה לפני צאת הכוכבים של ליל ארבעה עשר בניסן, אסור להתחיל במלאכה (ראה הפנייה במקורות), ולאכול פת יותר מכביצה, עד לאחר בדיקת חמץ, שזמנהּ מתחיל בצאת הכוכבים; מחשש שיימשך בעיסוקו, או באכילתו, וישכח לבדוק. ומי ששכח לבדוק בלילה, אסור ביום י"ד בניסן במלאכה ובאכילה, עד שיבדוק. ולאחר שהגיע צאת הכוכבים, אסור לשהות זמן רב אף ללא מלאכה או אכילה, בטרם יבדוק, כיון שצריך לבדוק מיד בתחילת הלילה.
ולימוד תורה ביחידות – יש שאוסרים כדין מלאכה, ואף אם שעה זו קבועה ללימודו; ויש שמתירים עד לצאת הכוכבים. ולימוד בציבור בבית המדרש, מותר (עד לצאת הכוכבים) לכל הדעות, כיון שאין לחשוש שיימשך בכך; ועם זאת, אין לעסוק בלימוד זה אלא בדינים, דברי אגדה, וכיוצא בהם, אך לא בפלפול, כיון שיש לחשוש שימשיכו בפלפול זמן רב.
[שו"ע תלא, ב, משנ"ב ה-ז, שעה"צ ז, וביה"ל ד"ה ולא]
מי שהתחיל ללמוד בי"ג בניסן בצהריים – מתי צריך להפסיק?
בהמשך לאמוּר: מי שהתחיל בלימוד, באכילה, או במלאכה, בזמן האיסור, צריך להפסיק בצאת הכוכבים. ולמרות שבדרך כלל במצוות דרבנן ההלכה היא שאם התחיל לעסוק בדברים אלו לפני קיום המצוה אינו צריך להפסיק, שונֶה הדבר בבדיקת חמץ, שלמרות שזמנהּ מדרבנן, עיקר חובתה מדאורייתא, כי כל זמן שלא 'ביטל' את החמץ, הריהו מחויב מדאורייתא לבדוק בכל המקומות שברשותו אם יש בהם חמץ, ולהוציאו מרשותו, (ראה תקציר לאתמול).
ואם התחיל לפני זמן האיסור – לדעת השולחן ערוך, אין חובה להפסיק אלא במידה ולא יישאר זמן לבדיקה בלילה; אבל לדעת הרמ"א, צריך להפסיק בצאת הכוכבים, כיון שלדעתו חכמינו ז"ל קבעו את עיקר זמן הבדיקה לתחילת הלילה.
ואם מינה שליח לבדוק מותר בַּכֹּל. ואם העמיד 'שומר', דהיינו שביקש מאדם אחֵר שאינו עוסק בעצמו בלימוד וכיוצא בו, שיזכירנו לבדוק – רשאי ללמוד ולאכול עד לצאת הכוכבים.
[שו"ע תלא, ב, משנ"ב ז, ט, י, יא ו־יב; וראה שעה"צ יג; ביאורים ומוספים דרשו, 7 ו־10; שעה"צ רלה, כז]
זמן תפילת ערבית בליל בדיקת חמץ – בציבור וביחידות
בענין תפילת מעריב בליל בדיקת חמץ: המתפללים בציבור עם צאת הכוכבים, יתפללו לפני הבדיקה כרגיל, כיון שהתפילה היא דבר קבוע וקצוב, ואין לחשוש שיימשכו בה וישכחו לבדוק.
והמתפלל ביחידות באקראי בלילה זה – יש לחשוש שאם יבדוק בעצמו לפני התפילה, ישכח להתפלל לאחר מכן, ולכן יתפלל מיד בצאת הכוכבים, ויבדוק לאחר מכן; אך אם יש במחיצתו אדם נוסף, שאינו מתפלל מיד בצאת הכוכבים, ימנהו שליח לבדוק מיד בצאת הכוכבים.
ואדם שמסיבה כלשהי מתפלל תמיד ביחידות – יש אומרים שמאחר והוא רגיל להתפלל ביחידות, אין לחשוש שישכח להתפלל לאחר הבדיקה, ומכיון שזמן ערבית הוא עד חצות, ואילו בדיקת חמץ (לדעתם), עיקר זמנהּ בתחילת הלילה, לפיכך יבדוק תחילה ולאחר מכן יתפלל; אך יש אומרים שיתפלל תחילה, משום שכלל הוא בידינו: "תדיר ושאינו תדיר – תדיר קודם". ולהלכה – כל אחד יעשה כרצונו.
[משנ"ב תלא, ח, ושעה"צ יא; ביאורים ומוספים דרשו, 11]