מי צריך לברך שוב על שתיית יין על אף ששמע ברכת הגפן בקידוש?

י"ז חשון- קע"ד ד' - ה'


בעלי סינון גבוה וחסומים
לחצו כאן לצפיה

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


מי צריך לברך שוב על שתיית יין על אף ששמע ברכת הגפן בקידוש?
מי שהיה בדעתו לשתות רק כוס אחת והתחרט ורצה לשתות עוד באם צריך לברך שוב?
ומי חייב לברך כל כל כוס יין בנפרד?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


לשיעור קודם


לשיעור הבא



לשיעורים נוספים בהלכות דברים הנוהגים בסעודה לחץ כאן


סימן קע"ד סעיף ד'

– דין ברכת היין בסעודה –

באיזה אופן לא מברך על יין שבתוך הסעודה? | אדם שלא רגיל ביין בסעודה האם נפטר בכך מלברך? | האם יין של הבדלה פוטר היין של הסעודה שלאחר ההבדלה? | האם מברך בסעודה על כל כוס וכוס? | מה הדין באורח לענין ברכה על הכוס? | ברכה על כוס נישואין

יש ג' סוגי יין, יין שלפני המזון, יין שבתוך המזון, יין שלאחר המזון, אדם ששותה יין לפני הסעודה, הוא פוטר את היין שישתה בתוך המזון, וכן את היין שישתה לאחר הסעודה קודם בהמ"ז, אבל אדם ששותה יין בתוך המזון לא פוטר את היין שישתה לאחר המזון, כי היין שבתוך המזון בא לשרות את האכילה שבמעיו, ויתכן שמועיל לעכל את המזון בצורה טובה יותר, והיין שלאחר המזון בא לקינוח סעודה, וממילא הם שני סוגי יינות, ואם כיוון דעתו במפורש, מועיל.

ולעניין קידוש, היין פוטר את היין שבתוך הסעודה, וכן יין שלאחר הסעודה, ואומר המ"ב, שבימינו, אותם אנשים שלא רגילים לשתות יינות בתוך הסעודה, כלפיהם היין של הקידוש לא פוטר את היין שבתוך הסעודה, וכששותה יין בסעודה מברך בפה"ג.

המ"ב מוסיף, שיין שלפני המזון, הוא בא לפתוח את תאוות האכילה, ולכן פוטר את היין שבתוך המזון ושלאחר המזון, אבל יין של קידוש לא בא לפתוח את תאוות האכילה, וס"ד שלא יפטור את היין ששותה בסעודה, קמ"ל שפוטר.

אדם שעושה הבדלה נחלקו השיטות, כשנוטל ידיו לסעודה לאחר ההבדלה האם היין של ההבדלה פוטר את היין שישתה בסעודה, י"א שכיון שההבדלה לא קשורה לסעודה, זה לא פוטר, והשו"ע אומר, שיכוון בדעתו בהבדלה שהיין לא יפטור את היין שבסעודה, ואם לא כיון, לא יברך על היין שבתוך הסעודה, שספק ברכות להקל.

סעיף ה'
כל מה ששותה בתוך הסעודה די לו בברכה אחת, ומבאר המ"ב, דמסתמא כשבירך על הכוס הראשונה, דעתו הייתה על כל הכוסות שישתה במשך הסעודה, ובמקרה שכשבירך, הייתה דעתו לשתות רק כוס אחת, ונמלך לשתות כוסות נוספים, צריך לברך עליהם ברכות נוספות.

אורח שבא לסעודה, ואינו מן הקרואים לסעודה, והגישו לו כוס צריך לברך על כוס וכוס, כיון שאינו יודע אם יגישו לו עוד כוסות, וכן מי שבירך על כוס נישואין, ואינו יודע למי יגיע הכוס, מי שהגיע לידו יברך ברכה עליה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים