מי ים שעוברים בחצר האם מותר לשאוב מהם בשבת?

ה' באדר א' תשע"ט - סימן שנ"ו

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

 

 


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



אדם שבחצרו עוברת אמת המים, מה עליו לעשות כדי שיהיה מותר לשאוב ממנה בשבת?האם תנאי זה מועיל גם כאשר יש שלולית מים בתוך החצר? ובאיזה אופן מותר להכניס מי ים לתוך הבית? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ד' סימן שנ"ו סעיף א' – סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אמת המים שזורמת, ונכנסת מתחת לגדר של החצר מצד זה, עוברת בתוך החצר, ויוצאת מתחת הגדר בצד השני של החצר, אם יש בעומקה של אמת המים י' טפחים, ורוחבה ד' טפחים, היא נחשבת ככרמלית, וגם אותה אמת המים הנמצאת בתוך החצר, ולכאורה היא מוקפת במחיצות החצר, בכ"ז היא מוגדרת ככרמלית, ואסור למלאות מים מאמת המים ולהכניס לחצר, אא"כ יעשה תיקון, והוא, שיעשה שני מחיצות בגובה י' טפחים בשני צדדי אמת המים בכניסתה וביציאתה, ואותו תיקון מבדיל את אמת המים מהחלק שמחוץ לחצר, ועי"ז מותר למלאות ממנה מים ולהכניס לחצר.   

המ"ב מוסיף, שבאופן עקרוני, המחיצות של החצר מתירות את כל החצר, גם אם יש מאגר מים או שלולית בתוך החצר, וגם אם עמוקים או רחבים, המחיצות מתירות אותם, והם הופכות אותם לרה"י, ואין איסור לשאוב ולמלאות מים מתוכם ולהכניס לחצר, והסעיף שלנו מדבר באמת המים שעוברת בחצר, שכיוון שהיא עוברת בחצר, היא קובעת שם לעצמה, ואם יש בעומקה י' טפחים וברוחבה ד' טפחים, היא נחשבת לכרמלית, ואסור למלאות ולשאוב מתוכה מים ולהכניס לחצר אא"כ יעשה תיקון וכנ"ל.

אם המחיצה כולה מעל פני המים היא לא מועילה להתיר, וכן אם כולה שקועה בתוך המים, היא לא מועילה להתיר, אלא צריך שטפח יצא מעל המים וטפח משוקע במים, כדי להבדיל בין המים שמחוץ לחצר לבין המים שבתוך החצר, וכן כדי שתהיה מחיצה הניכרת.

המחיצה צריכה לסתום את כל רוחב האמה, ואם חיבר שני חלקי מחיצה משני צידי רוחב האמה, אם המרחק בין שני החלקים הוא פחות מג' טפחים, מדין לבוד, שני החלקים מתחברים להיות מחיצה, ואם המרחק יותר מג', אין כאן מחיצה.

מוסיף הרמ"א, שאם האמה נכנסת בנקבים שאינם רחבים ג', נחשב הדבר כסתום, וכמי שיש כאן מחיצה, וא"צ לעשות שום תיקון.

בית וחצר הסמוכים לים, ונפרצה החצר ומי הים נכנסים לתוך החצר, אם מחיצת החצר קיימת, דהיינו, שהצד הסמוך לים שנפרץ בחצר, לא נפרץ בשלימות, אלא נשאר חלק אחד, וכן, אם אין בחלק הפרוץ שיעור של י' אמות, מי הים הנמצאים בחצר, נידונים כמוקפים במחיצות, והוי רה"י, ומותר לשאוב מתוכם ולהכניס לבית, ודלא כסעיף א' שאמת המים העוברת בחצר נחשבת ככרמלית אם יש בעומקה י' וברוחבה ד', והחילוק בזה מבאר המ"ב, שכיוון שמי הים עומדים ודלא כאמת המים הזורמת, לכן הם נחשבים כחצר עצמה, ודווקא כאשר המחיצות קיימות, אבל כאשר המחיצה נפרצה במילואה, או שהפרצה היא ביותר מי', אין כאן מחיצות של החצר, ומי הים לא ניתרים.

אסור להכניס את מי הים לבית אא"כ המחיצה קיימת, דהיינו שהפרצה עד י', ולא נפרצה במילואה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים