מי חיבר את "אמת ויציב"?
הרב צבי וינברג
"צו את אהרן ואת בניו" (ויקרא ו', ב')
במושב זקנים וכן ברבנו אפרים כתבו: ב' פעמים "על", בא לומר שאע"פ שיושב על התורה מכל מקום לא יבטל "על" [100] ברכות בכל יום, שזמן תורה לחוד וזמן תפילה לחוד. [ועי' בהקדמת הגר"ח מוואלזין זצ"ל לביאור הגר"א על ספרא דצניעותא שמספר על חידושים שנתגלו לגר"א באמצע התפילה ואח"כ נשכחו לו וחזרו לו שוב, עי"ש]
ובשבלי הלקט (סי' טז) כתב: שמצא לגאונים ז"ל (אוצר הגאונים ברכות (סי' סב), וכ"ה בסידור הרוקח (אות מג), ובסידור ר"ש מגרמייזא (עמ' צז) שמ"אמת ויציב" עד הדבר הזה, אגרת אחת היתה, לפי שכשיסדו מאה ברכות שלחו לגולה רצונכם לקבל מאה ברכות, שלחו להן "אמת ויציב ונכון וקיים וישר ונאמן ואהוב וחביב ונחמד ונעים ונורא ואדיר ומתוקן ומקובל וטוב ויפה הדבר הזה עלינו", ט"ו ווי"ן זה אחר זה, עולין לחשבון צ', וב' היהי"ן הרי ק' כנגד ק' ברכות. וכן כשתחשוב מאמת עד אמת ועד בכלל תמצא ק' אותיות לא פחות ולא יותר.
ובסדר היום (סדר קריאת שמע) מביא זאת בנוסח אחר: שמעתי שזה השבח של "אמת ויציב" שלחו בני הגולה שהיו רחוקים מירושלים ולא היו עם עזרא בבבל, ושלח עזרא אחריהם ולא רצו לעלות, באמרם שכיון שהיו עתידין להגלות פעם אחרת ובית המקדש עתיד ליחרב למה לנו להכפיל יגוננו פעם אחרת, טוב לנו לעמוד במקומנו ולעבוד את ה', ושמעתי שהם אנשי טוליטולה [ספרד] והקרובים אליהם וכדי שלא יחזיקו אותם באנשי רשע ומחוסרי אמנה חלילה כתבו להם זה השבח הגדול.
(קב ונקי)
למאמרים נוספים בפרשת צו לחץ כאן