סיפר כ"ק מרן אדמו"ר מנדבורנא שליט"א: "הייתי באוקראינה לפני כשמונה עשרה שנים בשנת תשס"ב. זו היה הפעם הראשונה שנסעתי לשם. נכנסתי לבית המדרש שם ולא הכרתי אף אחד. היו שם כ'מנין' זקנים, והגבאי היה אברך צעיר.
"לעת קריאת התורה ראיתי יהודי זקן עולה לתורה, ושני אנשים גבוהים וחסונים מגודלי שער-פרא, הנראים כמו 'דובים', מלווים אותו. לאחר התפילה, מיד לאחר שחלץ התפילין, שלף הזקן בקבוק קוניאק ושתה כחצי בקבוק בבת אחת על קיבה ריקה… תמהתי, איך הוא יכול לשתות חצי בקבוק קוניאק מיד על הבוקר?
"ניגשתי אל הגבאי ושאלתיו לפשר זקן זה. השיב לי הגבאי וסיפר: זקן זה היה גנרל בצבא הרוסי, לאחר נפילת מסך הברזל, קראה לו אמו, ואמרה בבכיות כי היא חשה שקרב קיצה, וברצונה לגלות ולומר לו סוד, שהיא הסתירה כל ימיה את זהותה האמיתית, ולמעשה היא יהודיה, ואם כך גם הוא יהודי, והיא רוצה שיידע מכך. ומיד שבקה חיים.
"הוא שמע את דברי אמו, אך לא ידע כלום מהו יהודי ומהי כוונת הדברים. וכך הסתובב מבלי לדעת מה זה 'יהודי'. עד שמצא בחשאיות אדם אחד שכיהן כרב והיה לו אמון בו, ושאלו מהו יהודי. הלה הסביר לו מהו יהודי, ושיש בורא עולם שנתן לנו להם את התורה ומצוות. והדבר הראשון שעל יהודי לעשות הוא ברית מילה. הגנרל הזה ידע כמה מילים באידיש, ואמר: 'אם לא חייתי כל ימי כיהודי, לפחות אמות כיהודי'.
"הוא היה אז בערך בגיל שבעים וחמש. הסבירו לו מה זה ברית מילה, וסיכמו עם רב ורופא בבית חולים למול אותו. בהגיעו לחדר הניתוח ראה שמתכוננים לניתוח, ובין הכלים שם ראה מזרק גדול. שאלם הזקן לפשר מזרק זה, והסבירו לו שבמזרק זה מונח חומר ההרדמה על מנת שלא ירגיש את הכאב.
"תמה הזקן ואמר, שכשלמד את הלכות ברית מילה, לא שמע מהרב על מזרק… ושאל: 'האם אברהם אבינו ג"כ עשה כך?'… הסבירו לו שלא כל אחד הוא אברהם אבינו, אך הוא עמד על שלו והתעקש שאינו רוצה לקיים את המצוה בהרדמה. אברהם אבינו היה בן תשעים ותשע שנים בהימולו, ואילו הוא רק בן שבעים וחמש. ואכן עשו לו את הברית מבלי שהוציא הגה מפיו.
"סיים הגבאי ואמר: 'אז אתה עוד תמה כיצד הוא יכול לשתות חצי בקבוק קוניאק על קיבה ריקה?!'…
"כששמעתי זאת, החלו דמעות לזלוג מעיני. עמדתי וחשבתי: רבונו של עולם, ראה יהודי שלא ידע מעולם מה זה יהודי, ועתה נתברר לו מהו יהודי, והבין את הדבר מעצמו, ולא רצה לעשות אחרת ממה שעשה אברהם אבינו. ואילו אני, אברך צעיר הגר בבני ברק, הולך למקווה ומדמיין שאני קרוי 'חסיד'. היכן מסירות נפש למצווה? קצת להתייגע? אני רק חושב שכל העולם לא נברא אלא בשבילי. ומה עם הקב"ה? האם לא מגיע לו קצת הנאה?".
(מתוך עיר על תילה גליון א')