שמור את יום השבת לקדשו (דברים ה יב)
"פופציג שקל כהן, צום הערשטן מאל [=בפעם הראשונה], צום צווייטן מאל, און צום דריטן מאל – שילם לו!"…
"שילם לו"? – כן, באמצעות מכונת ה'גרמא מט' שלשל הכהן באופן מיידי חמישים שקלים לקופת בית הכנסת וזכה בעלייה. מאז ההמצאה הפך ה"זכה לו" ל"שילם לו". גם יתר המתפללים שילמו על אתר, אף אחד לא לקח על עצמו ריזיקה של 'בל תאחר'.
אבל כל זה התרחש בעיקר בשבתות רגילות, השבת מתקיימת עליה לתורה בבית הכנסת, ומלבד 'כהן' לא נמכרה אף עלייה. בצג הקטן שהיה קבוע מעל הבימה הופיעה שורת סיכום, לפיה מתחילת השנה האזרחית כבר תרם הכהן לקופה 337 שקלים מלבד דמי החבר. יפה.
מיד כאשר סיים החתן את הקריאה התפשטו זרועות האלומיניום של ה'גרמא פעקאלאך' ופיזרו ממתקים בפיזור שווה מעל ראשי הילדים. בתפילת הלחש דמוסף החלו להישמע מכיוון המטבח זמזומים, היו אלה ה'גרמא פופקורן' ויתר המכשירים שהחלו לפעול אוטומטית להכנת המטעמים לקידוש שיתקיים מיד בתום התפילה. בינתיים פרסה ה'גרמא הערינג' את הדג לפיסות בגדול מתאים, נעצה בהם קיסמים ופיזרה סביבם בצלצלים.
באמצע 'קדושה' התייצב בכניסה אדם לבוש סרבל תכול, היה זה שליח עם כדי מים מינרלים. אל דאגה, המשאית שלו כווננה כבר מיום שישי באופן שלא ייכשל בחילול שבת, אך המחשב לא עודכן על האויפרוף שיגרום לתפילה להסתיים מעט מאוחר יותר.
בעיצומו של הקידוש החגיגי נכונה הפתעה מדהימה למשתתפים: האור בבית הכנסת כבה, ועל קיר המזרח הופיעה דמותו של הסבא זכרונו לברכה בסרט צבעוני. ה'גרמא מובי' הופעל אוטומטית בדיוק בזמן המכוון, והדרשה שהוא נשא לפני 13 שנה בסעודת הברית של החתן דנן, הוקרנה כעת, וכולם שתו את דבריו ואת המשקאות שהכין ה'גרמא שייק' בצימאון. בתום דרשת הסבא ז"ל נשמעה ברכת הסבא שיחי' בשידור ישיר מלוס אנג'לס דרך ה'גרמא קונפורנץ'.
בתום הקידוש היה קשה לנוכחים לזוז, אך אל דאגה, המדרגות הנעות שכוונו מראש על 'מצב שבת' הורידו את בעלי הכריסין למפלס הרחוב, שם כבר המתינה להם ה'גרמא טריין' שתוביל אותם הביתה.
מלבד ההקלה בתנאי החיים הפרטיים שתרמה מהפכת ה'גרמא', היא יצרה מהפך מבורך ביחסי דתיים וחילוניים בארץ ישראל. אף אחד לא נאלץ להמציא את ה'גרמא שטיין', כי שוב לא היה על מי להשליך אבנים. המפעלים כולם, משרדי הממשלה והבנקים, מערכות התחבורה באויר בים וביבשה, כולם כולם, התאימו את המנגנון שלהם לשיטת ה'גרמא'. חסל סדר חילול שבת קודש בארץ הקודש…
*
התיאור אינו דמיוני. ההתפתחות הטכנולוגית שיכולותיה משכפלות עצמן בכל עת, יכולה לאפשר כל המצאה שתעלה על הדעת, והכל באוטומציה מלאה ללא מגע יד אדם ואפילו לא באופן של גרמא.
אך האם זה 'ללא חילול שבת'? לא! הרי באופן זה השבת תחולל ולא יישאר ממנה שריד ופליט.
דהיינו, גם אם ניתן למצוא דרך להסתדר עם הלכות שבת, אך עם השבת עצמה לעולם לא יוכלו להסתדר, כי מעבר ל'אוושא מילתא' ו'עובדין דחול' – שבת היא שבת, ואם היא איננה כזו הפכת אותה ליום חול. וזו איננה הגדרה 'על דרך אגדה', אלא התמצית של כל מהות השבת.
מספר פעמים עוררו הפוסקים על מגמות אלו בדור אחרון, ובקונטרס 'גרמא כמעשה' מובאת חקירה בדרך הלצה, האם כאשר יבשלו את הטשולנט בשבת על ידי תנור גרמא יהיה לו דין טשולנט, או שכל דינו של הטשולנט שהוא מתבשל מערב שבת ומונח על האש במהלך כל השבת.
בדרך זה הוא מפרש את לשון הפסוק בפרשת השבוע "שמור את יום השבת לקדשו" (ה יב) – וכי מי מאיים לגנוב את השבת, שיש לשמור אותה? אלא, שבמדרון החלקלק של פיתוחי הטכנולוגיה עלולים לגנוב את השבת כולה…
(הרב רפאל ברלזון יתד נאמן ואתחנן תשע"ד)