אחד מאותם אלפים בודדים שזכו להשתתף במבחן הראשון של 'דרשו' על הדף היומי, לפני 17 שנה, היה הרב יוסף הורן, אברך כולל חשוב הקודש על התורה והעבודה, שמתייצב מדי חודש במוקד המבחן הקרוב לביתו, ובוחן את ידיעותיו במה שלמד בחודש האחרון.
"המבחן הוא הזמן שבו אתה נותן דין וחשבון לא רק איך למדת, אלא גם כמה הספקת. אתה לא יכול לבוא למבחן על 20 דפי משנה ברורה לאחר שלמדת רק עשרה דפים. אתה תעשה מעצמך צחוק. כדי להיבחן אתה חייב להספיק וללמוד את כל הדפים הנדרשים עד מועד המבחן, וזה לדעתי הרווח הגדול ביותר שמרוויחים הנבחנים ב'דרשו' מעצם קיום המבחן.
"הרווח השני הוא כמובן העמידה שלך לכור המבחן, לבדוק את עצמך עד כמה אתה יודע מה שלמדת, והרווח השלישי והלא פחות חשוב הוא, הלימוד. כשאתה יודע שתיבחן על תלמודך, אתה לומד אחרת. זה בדוק ומנוסה, ורואים את זה בחוש. כל הלימוד מקבל צורה יותר רצינית, יותר יסודית ומעשית. אתה חייב לסכם את הדברים, לצאת ברור, מחודד. אתה לא יכול להגיע למבחן עם ידיעה שהיא 'בערך', כי במבחן אין ל'בערך' שום ערך".
הרב הורן נבחן כיום על משנה ברורה, בתוכנית 'הדף היומי בהלכה'. היתה תקופה שלא עשיתי מבחני 'דרשו', וזה היה חסר לי", הוא מספר, "החלטתי לחזור לזה, לפחות בלימוד 'הדף היומי בהלכה' אם לא בלימוד הש"ס, כי למרות שלמדתי משנה ברורה גם קודם לכן, אף פעם לא הצלחתי לעשות קנין אמיתי ולסיים את כל המשנה ברורה מקצה לקצה. נכנסתי לתוכנית הלימוד ב'דרשו' ולראשונה זכיתי לסיים את כל ששת חלקי המשנה ברורה. איזו זכות נפלאה!!! כמובן שכבר לא ויתרתי והמשכתי להיבחן גם במחזור השני של הדף היומי בהלכה, ואכן זכינו ואנחנו עכשיו כבר בסיומו של חלק ה', ובשנה הבאה נזכה לסיים את המשנה זו הפעם השניה".
הרב הורן מדגיש כי העובדה שהוא הצליח לסיים את המשנה ברורה כולו, נזקפת לא רק לזכות עצם קיום המבחנים, אלא גם ללימוד עצמו הנעשה מתוך 'משנה ברורה' במהדרות 'דרשו', עם פירוש ה'ביאורים ומוספים'.
"זה נותן טעם אחר ללימוד. הנושאים הנלמדים מקבלים צבע, הם מקבלים צורה, זה הופך להיות נושא מעשי. זה לא מושג הלכתי רחוק מהלב, אלא משהו שהאחרונים מדברים עליו בדורנו, עם המושגים שלנו, בשפה שמוכרת לנו כיום ועל מכשירים או צורת התנהגות שאנחנו מכירים כיום. זה לימוד אחר, הרבה יותר קרוב ללב, הרבה יותר מובן בדור שלנו".
אם נבקש ממך להגדיר בקצרה את המהות של 'דרשו' בעיניך, מה תענה לנו על כך?
"'דרשו' זה ארגון שמלמד אותנו זה שלושה דברים שהם בעצם משתלבים יחד ותלויים זה בזה: ללמוד לחזור ולדעת".
"הרעיון הוא שלא מספיק 'ללמוד דף היומי'. צריך ללמוד ואחר כך לחזור ולבסוף גם לדעת את הדף היומי, זה היסוד של 'דרשו' וזה סוד ההצלחה של נבחני 'דרשו'.
"ועל כך אנחנו חייבים הכרת הטוב גדולה לארגון ולעומדים בראשו, על זה שלימדתם אותנו שאנחנו יכולים לדעת הרבה יותר ממה שחשבנו שנצליח לדעת. מסתבר שאין גבול לכמה שאדם יכול ללמוד, לחזור, לשנן ובסייעתא דשמיא גם לדעת.
"יתירה מזאת, הארגון גם לימד אותנו איך ללמוד, זה לא רק בגמרא, לא רק במשנה ברורה, זה בכל לימוד ובכל מקום, כשלומדים, צריכים להבין עד הסוף, בלי 'לעגל פינות', בלי לדלג על ההסבר המלא והמפורט, ובלי לרמות את עצמך שאתה יודע, בזמן שאתה לא באמת הבנת. ואחרי הלימוד מסמכים, ולאחר מכן חוזרים על הנלמד שוב ושוב עד שלבסוף יודעים בסייעתא דשמיא. ובדיוק על זה אמרו ח"זל, יגעת ומצאת – תאמין!".