מה מותר להגיד לגבאי בית הכנסת באמצע התפילה?

כ"ב חשון- סימן ס"ו סעיף ד'- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לעלות לתורה באמצע קריאת שמע ?

מה הדבר הטוב שיעשה כהן שאוחז בקריאת שמע והתחילו קריאת התורה?ומה נקרא 'בין הפרקים'?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ס"ו סעיפים ד' – ה']  

הפסקה בקריאת שמע לדברים שבקדושה

אדם שעומד באמצע קריאת שמע או באמצע ברכותיה, וקוראים לו לעלות לתורה, מביא בזה השולחן ערוך שתי דעות, הדעה הראשונה סוברת שיעלה לתורה, כיוון שיש בזה כבוד לתורה, ואם לא יעלה, יש בזה ביזיון לתורה, ואם מצאנו בסעיפים הקודמים שמותר להפסיק באמצע הפרק או בין הפרקים אפילו מפני כבוד בשר ודם, כגון שהוא משיב מפני היראה או מפני הכבוד אפילו באמצע הפרק, לכאורה אותו הדבר סוברת הדעה הראשונה גם כאן, שיעלה לתורה אפילו באמצע קריאת שמע, אבל הדעה השנייה חולקת וסוברת, שאין בזה ביזיון לתורה, משום שהסיבה שהוא לא עולה לתורה, אינה מחמת שהוא מבזה את התורה, אלא מחמת שהוא עוסק באמצע ברכות קריאת שמע או באמצע קריאת שמע, ולכן לא יעלה, ואפילו אם מדובר בכהן שהוא באמצע קריאת שמע וקראו לו לעלות לתורה, אף על פי שאם הוא לא יעלה לתורה יש בזה חשש פגם כהונה, שאנשים יגידו, שהסיבה שהוא לא עולה לתורה היא משום שהוא כהן פגום, בכל זאת לא יעלה, כיוון שאנשים יידעו שהסיבה שהוא לא עולה, אינה מחמת שהוא פגום, אלא מחמת שהוא עומד באמצע קריאת שמע, ופסק השולחן ערוך כדברי הדעה השנייה, שלא יעלה לתורה, ובכל זאת מביא המשנה ברורה, שהכרעת האחרונים היא כהדעה הראשונה, שיעלה לתורה, וגם אם מדובר באמצע קריאת שמע, יעלה לתורה, ואם יכול לסיים את הפרק, יסיים, ואם אינו יכול, יסיים היכן שנגמר העניין, ולכתחילה, לא יקראו לתורה לכהן שאוחז באמצע קריאת שמע או ברכותיה, ואפילו שהוא הכהן היחיד שם, אלא יקראו לישראל אחר, ויש אומרים, שיש בזה חשש פגם כהונה אם יקראו לישראל, ולכן יקראו לכהן אפילו אם הוא אוחז באמצע קריאת שמע, ויותר טוב שייצא הכהן מבית הכנסת לפני כן, ואז בכל מקרה אין בזה חשש  של פגם כהונה, משום שהכהן אינו בבית הכנסת, ובאופן כזה שהוא עלה לתורה באמצע קריאת שמע, אומר המשנה ברורה, שאם החזן שואל אותו את שמו לצורך 'מי שברך', מותר לו לענות, משום שזה נידון כמפני הכבוד, שמותר לענות בין הפרקים.

בין הפרקים נחשב, בין ברכה ראשונה של שמע לברכה שנייה, ובין ברכה שנייה לשמע, ובין שמע לוהיה אם שמוע, ובין והיה אם שמוע לויאמר, ויש מקום אחד שבו אסור להפסיק, כיוון שהוא חמור יותר מבין הפרקים, והוא, בין ה' אלקיכם, לאמת, אלא יאמר 'ה' אלקיכם אמת', ולפני כן אסור לו להפסיק, כיוון שיש פסוק 'ה' אלקים אמת'.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן