היום נלמד: ברכתם של מאפים שונים
יום רביעי ט"ו בחשון תשע"ז
מאפה מקמח ומים הממולא בבשר - האם ברכתו 'המוציא' או 'מזונות'?
מאפה העשוי מקמח ומים, וממולא במילוי מתוק - כמצוי בעוגות ובעוגיות שונות - ברכתו 'מזונות', ואם אוכל ממנו כמות הראויה להאכל כסעודה בפני עצמה, ברכתו 'המוציא'. ואם הוא ממולא בבשר, דגים או גבינה - תלויה הברכה בסוג המאפה: אם הוא מיועד לסעודה ולשובע כלחם רגיל, אלא שממלאים אותו - ברכתו 'המוציא'; ואם ניכר עליו כי אינו מיועד לסעודה, כגון רקיקים קטנים וכדומה, דינו כמאפה במילוי מתוק הנ"ל. [סעיף יז, ס"ק צד, וביה"ל ד"ה פשטיד"א]
מה מברכים על 'פיצה'?
פיצה - יש אומרים שבמקום שנהוג לאוכלהּ בתור סעודה, ברכתה 'המוציא'; ובמקום שלא נהוג לאוכלה בתור סעודה, ברכתה המוציא רק כשאוכל כמות הראויה להאכל כסעודה בפני עצמה. ובמקום שאין נוֹהַג מוחלט בדבר, תלוי הדבר באוכל עצמו - אם אוכל אותה כסעודה, או לתענוג בעלמא, כקינוח וכדומה. ויש אומרים שאם המים שבהּ מהווים מיעוט לעומת יתר מרכיבי הבצק (מלבד הקמח), אף במקום שנהוג לאוכלה כסעודה, אין ברכתה המוציא אלא כשהאוכֵל עצמו אוכלהּ כסעודה. [ביאורים ומוספים דרשו, 70]
'לחמניות מזונות' - האם אכן ברכתן 'מזונות'?
לחמניות 'מזונות' המיועדות בזמננו לשמש כתחליף ללחם - יש אומרים שברכתן 'המוציא'; ויש אומרים שהדבר ספק, ואין לברך עליהן מזונות, ואין לברך עליהן המוציא אלא בתוך סעודה, או באכילת כמות הראויה לסעודה. ו'בורקס' - יש שהורה שבורקס גדול ברכתו המוציא, כיון שניכר שעשוי לסעודה ולשובע, וקטן ברכתו מזונות, כיון שניכר שמיועד לתענוג בעלמא, כקינוח וכדומה. (אולם, כיון שהמרגרינה שבעיסת הבורקס מהווה רוב לעומת המים, יתכן שאף הגדול ברכתו מזונות). [ביאורים ומוספים דרשו, 70-71]