"על שבעה דברים נגעים באין …ועל הגזל ועל צרוּת העין" (ערכין ט"ז)
כשהיתה מגיעה לרבינו בעל שבט הלוי זצ"ל, שאלה שהיה בה חוסר ישרות בענייני ממון וכדו', על אף שהיה שייך להקל בכל מיני אופנים, היה רבינו אומר: "אני לא עונה על דברים עקומים"… כי רבינו אחז שכל הנהגת האדם ובפרט בענייני ממון צריכה להיות בתכלית הכשרות הישרות והנקיות.
באחד הכוללים התעורר ויכוח, כאשר משרד הדתות שלח קיצבה לאברך שכבר עזב את הכולל. האברך ביקש את הקצבה שהגיעה על שמו, ומנגד ראש הכולל טען שהקצבה מגיעה לכולל.
"נכנסתי אליו עם צדדי העניין", סיפר תלמידו הגאון רבי שלמה זלמן אולמן, "ופירטתי לפניו את השאלה. הוא תמה בפליאה: מה השאלה?! צריך להחזיר הכל לממשלה"…
אנו התלבטנו אם הכסף מגיע לראש הכולל או לאברך, והוא בנקיותו המופלגת לא הבין כלל. הרי צריך להחזיר זאת לממשלה… זו היתה ישרות ומהות בנקיות בממון.
רבינו היה ישר שבישרים בקיום ההלכה בשלימות עם כל הדקדוקים והחומרות ההלכתיות כפי המבואר בשו"ע ובפוסקים. יסוד חייו ההלכתיים היה לא לזוז מהשולחן ערוך. אצלו השולחן ערוך היה עומד לנגד העינים. בעולם ההוראה מצוי שרבנים פותחים ספר כזה או אחר, האברך הספרדי יביא בהדגשה את הפסק הספרדי, והאשכנזי יחפש פסיקות אשכנזיות, כל אחד לפי רוחו. אבל אצל רבינו, השולחן ערוך היה המוביל, והוא בלבד. וזה מה שהוא החדיר בכל תלמידיו, שהעיקר להתנהג רק כפי השו"ע…
מעשה היה בעשיר מופלג שרצה לעשות איזה דבר לעילוי נשמתו, ע"כ הפריש מיליון דולר מנכסיו וכתב בצוואה שבאותו מיליון דולר הוא מבקש שיעשו את הדבר הכי טוב לעילוי נשמתו . החל דיון בין הרבנים מהו הדבר הכי טוב, האם לכתוב ספר תורה, או להחזיק כולל או לתת ליתומים, לא ידעו הרבנים איך להכריע.
כשבאו ושאלו את רבינו מה הדבר הכי טוב לעשות? נענה רבינו ואמר: "לתת את המיליון דולר לילדים שלו". כולם התפלאו. נענה רבינו ואמר: מה אתם מתפלאים? זה רמ"א מפורש בשני מקומות בחושן משפט, בסו"ס רפ"ב ובסו"ס רנ"ב, שזה הדבר הטוב ביותר לעשות למי שציווה צוואה כזו.
דקדוק ההלכה שראו אצל רבינו בכל תנועה שלו, היה מפליא. הכל היה ברוגע ובשימת לב לצאת ידי דעת כל הראשונים והפוסקים. ואכן כשראו את הנהגתו של רבינו בתפילה או בכל דבר אחר, ראו כולם שו"ע חי עם כל הדקדוקים ההלכתיים. סיפר אברך שעקב אחרי רבינו בתפילה ורשם לעצמו כל הנהגה שלו, אם זה קימה ועמידה, נישוק התפילין וכדו', וראה איך שכל מה שרבינו עשה הכל היה עפ"י דקדוק ההלכה בשלימות.
(מתוך 'ולא שבט הלוי בלבד')