ראש ישיבת גרודנא הגר"צ דרבקין שליט"א נשא דברים בפני בחורי הישיבה ב'באר יעקב' במוצאי שבת פרשת דברים. בדבריו האריך בחובת התיקון למידות ושנאת חינם שהיתה בבית שני.
"לא הבנתי למה זה 'שנאת חינם', מסתמא לכל אחד היה סיבות למה הוא שנא את השני, למה זה נקרא 'חינם'? אלא, אדם אחד שנא את השני לא מרוע לב, אלא כמו הסיפור בגגנת מפתח תקוה, שנפטרה מהקורונה כי הורים שלחו לגן ילדים שצריכים בידוד. זה רוע לב ואכזריות שאין דומה לה, רציחה!
"אבל היסוד הוא שאדם לא שם לב. אדם פועל רק בשביל מה שטוב לו ובשביל מה שהוא צריך, ומעבר לצורך שלו הוא לא חושב בכלל ולא עולה בדעתו. הוא יודע שהוא צריך לשלוח את הילד לגן, אז הוא שולח, ולא חושב בכלל. זה שנאת חינם, שאדם חושב רק על מה שהוא צריך, רק זה מפעיל אותו והוא לא חושב בכלל על האחרים", אמר ראש הישיבה.
כיצד היה נוהג מרן הגראי"ל זצ"ל אילו היה חי עמנו כיום?
ומעניין לעניין באותו עניין: בעלון השבועי 'עטרת תפארת' בו מובאים דברים מ'החברותא' של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, הגאון רבי משה יהודה שניידר שליט"א, כותב הגרמ"י כי הוא מתפלא על אותם אנשים שטוענים כי הרב שטיינמן זצ"ל, אם היה חי עמנו כיום, לא היה נזהר בכל מה שקשור לנגיף הקורונה…
"התפלאתי לשמוע כאלה האומרים, כי אילו היה רבינו מרן רה"י זצוק"ל חי עמנו כעת, בוודאי לא היה נזהר בכל הדברים.. ואומר אני קבל עם ועדה: יסכר פי דוברי שקר, שלא ראו ולא הכירו את רבינו זיע"א, אשר אדרבה ואדרבה, הזהירות שלו בכל הנוגע לחיי נפש היתה נוראה מאד! ואף בדברים שאחרים אחזו להקל, לא היה נותן מקום להקל בזה, בהדגישו: 'עם פיקוח נפש לא משחקים'".
הגרמ"י שניידר מצטט גם את דבריו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א במכתבו השבוע, שבעניין הזהירות מקורונה לא שייך 'שומר פתאים ה" – "ובכל זאת באים כל מיני חכמים עם סברות שונות ומשונות להקל ראש בזה".
הגרמ"י שניידר מביא גם מדברי חז"ל, שבענייני פיקוח נפש כך היא ההנהגה: "אם האדם אינו שומר את עצמו, ח"ו אין מרחמים עליו מן השמים". ומוסיף: "ואמרתי בליבי משל, אם היתה יוצאת שמועה בעלמא, שישנה תולעת שאינה נראית האוכלת שטרות כסף, האם היה מישהו שלא היה נזהר מלעטוף את כספו היטב היטב, בחשש שמא ח"ו תאכלנו התולעת?… וכי חיי אדם אין להם ערך אפילו לא כמאה דולר? אתמהה?!"