פסחים מז
מה הקשר בין איסור אכילת גיד הנשה לט' באב?
גיד הנשה
הזוהר בפרשת וישלח אומר שיש רמ"ח אברים באדם וכנגדם רמ"ח מצוות עשה. יש שס"ה גידים וכנגדם שס"ה מצוות לא תעשה. כל גיד ואבר מכוון כנגד מצווה. כנגדם שס"ה ימים בשנה. כל יום מכוון כנגד לא תעשה. יום תשעה באב מחובר כנגד גיד הנשה. כל מי שאוכל בתשעה באב, כאילו אכל גיד הנשה.
מה הקשר בין אחד לשני?
מצאתי מרגלית מדהימה אומר הרה"ג רבי יצחק רוזנבלום. גיליתי חת"ם סופר בפרשת דברים. המלאך נאבק עם יעקב בליל תשעה באב. המלחמה של שרו של עשו עם יעקב אבינו היתה בליל תשעה באב. בעלות השחר הגיע זמנו של המלאך לומר שירה. בתשעה באב אומר שרו של עשו שירה. יעקב ברח מלבן בערב ר"ח אב. ביום ראשון. לאחר שבעה ימים השיגו לבן. בו’ באב. בליל ז’ באב בא המלאך ללבן בחלום ואמר לו: הישמר לך. הגלעד שהקימו היה למחרת בז’ באב, ועל זה נענש יעקב שכרת ברית עם לבן. הפחד שנכנס ליעקב בלב, זה בגלל שכרת ברית עם לבן. בז’ באב מאות שנים אחר כך הגויים נכנסו להיכל, למקום הקדוש, בגלל שיעקב כרת עם לבן ברית והכניס טומאה לקדושה.
בליל תשעה באב נאבק עם המלאך, וביום תשעה באב השתחווה יעקב לעשו שבע פעמים והשלים איתו, ויחבקהו וישקהו. ובאותו יום תקיעת הירך של יעקב, קיבל השטן אחיזה ביום זה. כמו שביום י’ בתשרי אין לשטן רשות לקטרג, כך בט’ באב זה היום של השטן.
לכן בט’ באב חזרו המרגלים מארץ ישראל, ואמרו שאי אפשר להיכנס לארץ, ארץ אוכלת יושביה. איך הצליחו להכניס בישראל כזה מורא ופחד, כי זה יום שהס"מ אחוז בו, ואין לישראל אחיזה בו. למחרת אמרו עלה נעלה וירשנו אותה. כי נגמר ט’ באב, אז נגמרה גם אחיזת הס"מ. אז אפשר לעלות לארץ ישראל. יום ט’ באב הוא כנגד גיד הנשה. לא רק שגיד הנשה קיבל בו אחיזה, הס"מ קיבל אחיזה ביום זה.
אומר עשו ליעקב, נתחבר ביחד, נסעה ונלכה. אחים אנו. ואילו יעקב אומר: אנו ניפגש, כשיבוא המשיח. עד אז אין לי שום קשר איתך. לא רוצה קשר עם הגויים!
(הרה"ג ר' ברוך רוזנבלום שליט"א)
גיד הנשה
ב"ה
יפה מאוד אך מדוע אין מקורות? איזה זהר זה? איזה חת"ס זה?