יום ראשון י"ב אדר תש"פ
האם ניתן לאפות מצה לפסח במיקרוגל?
מצה שנאפתה בתנור גז, בתנור חשמלי, או בתנור המוסק באש הנוצרת באמצעים כימיים – דינהּ כמצה שנאפתה בתנור המוסק בעצים, וניתן לקיים בה את מצוַת אכילת מצה בליל הסדר.
אולם, מצה שנאפתה במיקרוגל, למרות שנחשבת כפת לענין ברכת 'המוציא' וברכת המזון, אין לאוכלה בפסח, מכיון שאין אנו יודעים דֵי הצורך על תהליך האפייה במיקרוגל, ויש לחשוש שההמצה התחממה והחמיצה לפני אפייתה.
ומצה הנאפית בחום השמש, אינה נחשבת כפת ולא ניתן לקיים בה את מצוַת אכילת מצה; ולכתחילה אין לאפות מצה בחום בשמש, מחשש שתתחמם ותחמיץ לפני אפייתה, אך בדיעבד מותר לאוכלה בפסח.
[ביאורים ומוספים דרשו תסא, 25-26]
האם ניתן לאפות מצה בתנור הפתוח מלמעלה?
בשולחן ערוך מוזכרים מספר כלים שניתן לאפות בהם את המצה כשהם מחוממים היטב; וכתבו הפוסקים, שהדברים אמורים דווקא בכלים שסוגרים על המצה, אך אם צידה העליון של המצה חשוף, הוא עלול להחמיץ לפני אפייתו. ויש שכתב שניתן לאפות מצה דקה על גבי טס מתכת מחומם היטב אף כשצידה העליון חשוף, ואין לחשוש שתחמיץ לפני אפייתה.
ובכל מקרה, יש לחמם את התנור, או כלי האפייה האחרים, לפני הנחת הבצק של המצה בתוכם; ואם לא עשה כן – יש האוסרים את המצה באכילה בפסח, משום החשש שבמהלך חימום התנור או הכלי, טרם שהגיע למידת החום הנדרשת לאפייה, הבצק התחמם והחמיץ.
[שו"ע תסא, ב; ביאורים ומוספים דרשו, 20]
מה דינה של מצה הנאפית בגומה החפורה בקרקע של 'כירה'?
אחת הדרכים שבהן אפו פת בעבר הרחוק, היתה – יציקת המים ושפיכת הקמח בגומה החפורה בקרקע של 'כירה', שהיא כלי חרס מחובר באדמה שבתוכו הוצתה אש, ובדרך כלל שימש לשפיתת סירים על גביו.
ולחם העשוי באופן זה, אף שמצד מרכיביו הוא לחם רגיל – ברכתו 'מזונות', משום שבדרך כלל אינו משמש כפת לסעודה. אולם, אם אכל ממנו בכמוּת של 'קביעות סעודה', (ראה שיטות שונות לגבי כמות זו, במשנה ברורה קסח, כד) – ברכתו 'המוציא'. ואף ניתן לקיים במצה העשויה באופן זה את מצוַת אכילת מצה בליל הסדר.
[שו"ע תסא, ב, ומשנ"ב ט; ביאורים ומוספים דרשו, 22; וראה ב"י קסח, טו]