מהם מים אמצעיים ומתי חובה ליטול מים אמצעיים?

ט"ו חשון- קע"ב קע"ג
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם אפשר לברך על אוכל או שתייה כשהם בתוך הפה?
מהם מים אמצעיים?
ומתי חובה ליטול מים אמצעיים?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קע"ב סעיף ב'

– מי שהכניס אוכלין ומשקין לפיו בלא ברכה –

הכניס משקה לפיו ולא בירך הכניס מאכל לפיו ולא בירך

למדנו לעיל, שאדם שהכניס משקה לפיו ושכח לברך, ונזכר בזה בעוד המשקה בפיו, כיצד יעשה, הרי אם יפלוט את המשקה, הוא ימאס, ואם ישים אותו בצד הפה ויברך, לא שייך, ולכן מבואר, וכך הכרעת רוב האחרונים, שלא מברך ברכה ראשונה, ויבלע את המשקה.

הכניס מאכל ושכח לברך עליו, אם מדובר במאכל שאם יפלוט אותו מהפה, המאכל לא ימאס, יפלוט אותו מהפה ויברך עליו, ואם זה מאכל שאם יפלוט אותו, לא יהיה ראוי לאכילה, יניח את המאכל בצד פיו ויברך, ולכתחילה ראוי, שבשעת הברכה לא יהיה שום דבר מאכל בפיו, והמקור לכך הוא מן הפסוק "ימלא פי תהלתך" שהפה צריך להיות ריק ממאכל, ומלא בברכה להקב"ה.

 

סימן קע"ג סעיף א'

– דין מים אמצעיים –

באיזה אופן חובה ליטול מים אלו מה הדין בין דגים לבשר? במה חמורים הם ממים אחרונים?

מים אמצעיים, הם מים שנוטלים אותם לקינוח הידיים בין תבשיל לתבשיל, ומים אלו הם רשות, אבל יש חובה ליטול מים אלו, בין גבינה לתבשיל של בשר.

 

סעיף ב'

אדם שאכל דגים, ואח"כ רוצה לאכול בשר, חייב לשטוף את הידיים, כיון שזה סכנה לצרעת, המ"ב מביא, שבזמננו נשתנו הטבעיים ואין צרעת, אבל חובה מוטלת עליו לשטוף את פיו בין אכילת דגים לבשר.

 

 סעיף ג'

כל הדברים הנוהגים באחרונים, נוהגים באמצעיים, ומבאר המ"ב, שהכוונה היא שאין צריך נטילה בכלי, ורק עד הפרק השני, וחציצה אינה מעכבת בדיעבד, בין להקל ובין להחמיר, והבה"ל מביא בשם האחרונים, שלא נוטלים ע"ג קרקע במים אחרונים, והיסח הדעת פוסל במים אמצעיים, וכן ניגוב הידיים חובה באמצעיים, ובאחרונים אין חיוב, ובשני הדברים האלו הם חמורים ממים אחרונים.

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. ליאור הגב

    טעות בהלכה.
    שלום אחי, אהובי.
    שו"ע קעג
    מצטט " אבל בין תבשיל לגבינה, חובה."
    לא תואם את מה שנאמר בסרטון.

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן