הרב צבי וינברג
"וַיָּשֶׂם אֶת הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת יַלְדֵיהֶן רִאשֹׁנָה וְאֶת לֵאָה וִילָדֶיהָ אַחֲרֹנִים…" (בראשית ל"ג, ב')
בשעה שעמדו כולם לפני עשיו, היחיד שהיה חסר הוא בנימין, והוא היחיד שלא השתחווה לעשיו.
על עניין זה שבנימין לא השתחווה לעשיו, ידועים דברי המדרש (אסתר רבה ז,ח) שהמן טען למרדכי מדוע אינו משתחווה לו הרי יעקב זקנך השתחווה לעשיו זקני, והחזיר לו מרדכי שכיון שהוא בן אחר בן עד בנימין, ובנימין עוד לא נולד כאשר השתחוו לעשיו, לכן אני לא משתחווה.
ברש"י שופטים (כ,מה) נדפס (לא מובא בכל הדפוסים) שאליהו ז"ל גילה לבעל מגלה עמוקות (מובא בגלי רזיא) שמאה אנשים משבט בנימין אחר מעשה פילגש בגבעה, הלכו והתישבו במדינת רומי ואשכנז.
וראיתי בספר אחד שעניין זה שבני אשכנז במיוחד מסרו נפשם על קידוש ה' בזמן מסעי הצלב בארצות אשכנז, בא להם על ידי שהיו הם משבט בנימין שאבותיהם באו לארצות אלו, וכיון שבנימין לא השתחוה לעשיו, מעשה אבות סימן לבנים לבניהם אחריהם שלא להמיר דתם לנצרות, ולמסור נפשם.
(קב ונקי)