מדוע צריך לעמוד בשעת תפילת שמונה עשרה?

י' שבט- סימן צ"ד סעיף ט'- תחילת סימן צ"ו
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע מצמידים את שתי הרגליים בשמונה עשרה ?

האם אדם המתפלל שמונה עשרה בישיבה צריך לפסוע ג' פסיעות לאחוריו?ובאיזה אופן עדיף לאדם להתפלל בדרך ולא במלון שאליו הוא הולך?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן צ"ד סעיפים ט' –  סימן צ"ה]  

שני טעמים לעמידה בשמונה עשרה

שני טעמים נאמרו מדוע תפילת שמונה עשרה צריכה להיות בעמידה:

א. משום שתפילת שמונה עשרה היא כמו עבודה בבית המקדש, וכשם שהכהנים צריכים לעמוד בשעת עבודתם, כך כל יהודי צריך לעמוד בשעת תפילת שמונה עשרה.

ב. משום שתפילת שמונה עשרה צריכה להיות באימה וביראה כאשר אדם עומד ומדבר עם הקב"ה.

ומביא המשנה ברורה, נפקא מינה בין שני הטעמים, האם מותר לאדם לעמוד, אבל לסמוך את עצמו מעט על גבי סטנדר או שולחן וכדומה, שאם הטעם הוא משום שיהודי צריך להרגיש בשעת תפילת שמונה עשרה כמו עבודת הכהנים בבית המקדש, וכשם שעבודת בית המקדש הייתה בעמידה כך תפילת שמונה עשרה צריכה להיות בעמידה, סמיכה מועטת נחשבת גם היא כעמידה, אבל אם הטעם הוא משום שתפילת שמונה עשרה צריכה להיות באימה ויראה כאשר הוא עומד ומדבר עם המלך, סמיכה מועטת גם היא אסורה.

שמונה עשרה בישיבה

למדנו בשיעור הקודם שישנם כמה וכמה אופנים שמותר לאדם להתפלל שמונה עשרה בישיבה, כגון אדם ההולך בדרך, או מפליג בספינה, או רוכב על גבי בהמה או נוסע בקרון, שמכיוון שאם הם יעמדו ויתפללו יהיה קשה להם לכוון בתפילה, מותר להם להתפלל בישיבה, ובסוף שמונה עשרה יפסעו ג' פסיעות לאחוריהם, ואם אפשר להם לעמוד במקום שצריך לכרוע, יעמדו כדי שיוכלו לכרוע את הכריעות כדינם.

תפילת שמונה עשרה בעמידה לאחר שהתפלל בישיבה

אדם שהוכרח להתפלל בישיבה או בהליכה, אם יוכל להתפלל שמונה עשרה בעמידה כאשר הוא מגיע למחוז חפצו, יחזור ויתפלל בעמידה, ואינו צריך להוסיף ולחדש בתפילתו שום דבר, ושלא כבתפילת נדבה שצריך לחדש בתפילתו איזה חידוש, וכך היא שיטת השולחן ערוך, אבל המשנה ברורה מביא בשם כמה אחרונים, שאדם שהתפלל בדרך בישיבה או בהליכה, אינו צריך לחזור ולהתפלל בעמידה.

תפילה במקום של עובדי כוכבים

כתב הרמ"א, אדם ההולך בדרך והוא מעוניין ללכת למקום של עובדי כוכבים, ויש שם גילולים ותועבות ועבודה זרה, עדיף שיתפלל בדרך מאשר להתפלל במלון, וכמו משה רבינו שלא רצה להתפלל בארץ מצרים, משום שהיא הייתה מלאה בעבודה זרה, ולכן אמר 'כצאתי את העיר', עוד אומר הרמ"א, שאם מבלבלים אותו בני המלון, יתפלל בקרן זווית, ואומר המשנה ברורה, שכאשר יש לאדם אפשרות להתפלל בדרך בהליכה או בישיבה, ויש לו אפשרות להתפלל במלון בעמידה אבל יבלבלו אותו בני הבית, עדיף שיתפלל בדרך ביישוב הדעת.

הצמדת הרגליים בשמונה עשרה

צריך אדם להצמיד את רגליו זו לזו בתפילת שמונה עשרה שיהיו כעין רגל אחת, משום שצריך להתדמות למלאכים שנאמר עליהם 'ורגליהם רגל ישרה'.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן