מדוע עדיף לכבד את האורח לזמן?

י"א שבט- ר' ב' ר"א א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן ר"א סעיף א'

- מי הוא המברך -

את מי מכבדים לזמן? | אוכלים מפיתו של בעה"ב, האם רשאי בעה"ב להחליט את מי לכבד? | האם רשאי בעה"ב לכבד את עצמו? | מדוע עדיף שהאורח יזמן ויברך?

גם בזמננו שכל אחד מברך לעצמו בלחש ואין אחד שמברך בהמ"ז ופוטר את כל המסובים, עדיין צריך לדעת את מי מכבדים לזמן, מבואר בשו"ע, שהגדול בחכמה אותו מכבדים לברך בהמ"ז ולהוציא את המסובים יד"ח, או בזמננו אותו מכבדים לזמן.

זה הכל כאשר מסובים כמה אנשים שכל אחד אוכל מפיתו, אבל אם מדובר בכמה אנשים שסמוכים על שולחן בעה"ב ואוכלים מפיתו של בעה"ב, אין דין של הקדמה בזה, ותלוי ברצונו של בעה"ב את מי לכבד בזימון, ואפילו למישהו שהוא לא אורח כגון באופן שסועד על שולחנו ומשלם לו על המזון שאז אינו אורח ואין דין של ברכת האורח, ויכול בעה"ב לקחת כיבוד זה גם לעצמו, אם כי כתוב בשו"ע שיש עניין שאורח יברך ולא בעה"ב, כי יש ברכה מיוחדת שהוא שוזר בתוך בהמ"ז ומברך את בעה"ב, בכ"ז אם בעה"ב רוצה לברך בעצמו הרשות בידו. וכן יכול הגדול לוותר על הכבוד שלו ולכבד מישהו אחר קטן.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים