יום ראשון ה' באדר תש"פ
אלו שלבים בהכנת המצה אסורים להעשות ע"י גוי?
נאמר בתורה: " וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַמַּצּוֹת", ודרשו חכמינו ז"ל, שמצוה לשומרן שמירה יתֵרה לשֵׁם מצוַת אכילת מצה, דהיינו, שהמצה הנאכלת בליל הסדר לשֵׁם מצוַת אכילת מצה, צריכה להיות שמורה מחמץ לאורך תהליך הכנתה, לְשֵׁם המצוה.
ולכן, את לישת הבצק למצוֹת המיועדות לקיום מצות אכילת מצה בליל הסדר, ואת אפייתן – אין לבצע על ידי גוי, שאינו מחויב במצוה, וממילא אינו ראוי לכוון לשֵׁם מצוה; וכן אין לבצען על ידי ישראל חרש, שוטה, או קטן, שאין בהם דעת לכוון 'לשמה'. ומנהג ישראל להקפיד על דינים אלו בהכנת כל המצות המיועדות לפסח.
אֵילוּ שלבים מהכנת המצה נכללים בחובת העשייה 'לשמהּ'?
בהמשך לאמוּר: בחובת הכנת 'מצוֹת המצוה' ושמירתן מחימוץ לשֵׁם מצת מצוה, נכללות הלישה, רידוד הבצק, והאפייה. ולכתחילה חובה להקפיד על כך גם ב'ניקור' המצה בגלגלי השיניים (= רֶעדְלֶיך, מַקֵּדָה).
ונחלקו הפוסקים בנוגע לטחינת החיטים, אם היא נכללת בחובה זו של שמירת המצות. ועיסוק בבצק שמטרתו רק למניעת חימוץ – אינו נחשב כחלק מהכנת המצה, וממילא אין חובה לעשותו לשם מצוה.
ורצוי להקפיד על כל שלבי הכנת המצה, מהקצירה ועד האפייה, שייעשו לְשֵׁם מצות מצוה, והגר"א הקפיד על כך בהכנת כל המצות המיועדות לפסח.
[שו"ע תס, א, משנ"ב א, וביה"ל ד"ה אין, וד"ה מצת; ביאורים ומוספים דרשו, 1 ו־3]
האם ניתן לקיים את מצוַת אכילת מצה ב'מצוֹת מכונה'?
בהמשך לאמוּר: לדעת פוסקים רבים, לא ניתן לקיים ב'מצוֹת מכונה' את מצוַת אכילת מצה בליל הסדר, כיון שפעולת המכונה אינה נחשבת 'לִשְׁמָהּ' אף כשמופעלת בידי אדם. ויש אומרים שפעולת המכונה המופעלת בידי אדם נחשבת כעשייה 'לשמה'.
ויש מהפוסקים שסוברים כי אף שבנוגע לדינים אחרים ניתן להחשיב פעולת מכונה כעשייה 'לשמה', אין להקל בכך בנוגע ל'מצוֹת מצוה', ושראוי להימנע מאכילת מצות מכונה אף בשאר ימי הפסח.
ויש שאסרו לאכול מצוֹת מכונה בכל ימי הפסח מטעמים שונים, כגון התחממות הבצק וקשיים בנקיון המכונה, אך יתכן שבמכונות שבזמננו השתנו הדברים.
[ביאורים ומוספים דרשו תס, 9]