מדוע מחליפים את המקלות שעליהם מניחים את המצות ?

כ"ט שבט תש"פ - סימן תנ"ט- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

למה אסור ללוש את העיסה ליד החלון שבבית?האם מותר ללוש עיסה ליד חלון זכוכית? ובאיזה אופן מותר ללוש את העיסה בחדר חם? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"ט סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה

לא לשים את המצות הנאכלות בפסח במקום שזורחת בו השמש, כיוון שהשמש מחממת את העיסה, והעיסה קרובה להחמיץ, ודעת החק יעקב, שרק במקום השמש ממש אסור, אבל במקום קרוב לשמש, אין לחוש, אבל דעת כמה אחרונים להחמיר, שלא ללוש גם במקום קרוב לשמש, ומותר ללוש רק במקום צל.

אסור ללוש בבית ליד חלון פתוח כשהשמש זורחת בו ומחממת את הבצק, אבל מותר ללוש בבית כנגד החלון מזכוכית אם החלון סגור, כיוון שהחלון מפריד בין השמש לבין העיסה, אבל דעת כמה אחרונים להחמיר גם בזה, כיוון שחום השמש חודר דרך הזכוכית ומחמם את העיסה, והיא עלולה להחמיץ, ומותר ללוש רק במקום צל,

ביום שהעננים מכסים את השמש, אסור ללוש תחת כל אוויר הרקיע, כיוון שביום מעונן הכל שמש, ואומר המ"ב, שאסור ללוש גם במקום כזה שאם לא היו עננים השמש בכל מקרה לא הייתה זורחת שם, משום שיום המעונן כולו שמש, וטבע השמש להגביר החום בכל מקום בשעה שיש עננים, וכל זה ביום, אבל בבין השמשות אין לחוש, כיוון שכבר שקעה החמה.

אומר הרמ"א, לכן נהגו שלא ללוש כנגד החלון הפתוח, ואפילו שאין שם שמש, ואומר המ"ב, שאסור ללוש אפילו כנגד חלון שפתוח לצד מזרח, דהיינו אחר הצהרים שהחמה בדרום, שמא פתאום השמים יהיו מעוננים, והרי ביום המעונן הכל שמש, ונמצא שהחלון כנגד השמש, ואומר המ"ב, זה דווקא כאשר לש בבית, אבל בחוץ הכל מותר, כיוון שכאשר לש בחוץ, הוא מרגיש תכף כשיבואו עננים ויתכסה השמש, אבל בבית לא מרגיש כ"כ.

יש להיזהר מלהוליך את המצות לתנור תחת הרקיע מגולה, כיוון שהשמש מחממת את המים או את הקמח, אא"כ הם מכוסים, וכן לא ילוש במקום חם, ולאו דווקא ליד התנור, אלא גם במקום שמסיקים בו תנור חורף, והחדר חם, אסור ללוש שם, והכל לפי העניין, ולכן במקום חם כזה, יפתח את החלונות כדי שהחדר יצטנן, ואז ילוש בחדר, ואומר המ"ב, יש אופים שמעלים את המצות על המקל, ועומדים ליד התנור ושוהים בדיבור עד שמכניסים אותם לתנור, ובינתיים המצות מתחממות, והדבר אסור, וכן צריך להחליף את המקלות מידי פעם, כיוון שהם מתחממות.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן