מדוע לא מגעילים כלים גם ע"י משקאות רותחים ?

ב' שבט תש"פ - סימן תנ"ב - סעיף ג'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הטעם שאין להכניס הרבה כלים יחד לרשת ההגעלה? •  אדם שאוחז כלי ע"י צבת כדי להכניסו למי ההגעלה כיצד עליו לנהוג? איך מגעילים כלים גדולים?ומדוע לאחר ההגעלה שוטפים את הכלים במים קרים? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"ב סעיף ג' עד סוף הסימן במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

לא יניח הרבה כלים בתוך הרשת שבתוכה הוא מכניס את הכלים לתוך מי ההגעלה אם הם נוגעים זה בזה, ומבאר המ"ב, שכאשר הכלים נוגעים אחד בשני, מי ההגעלה לא מגעילים את המקום בו הכלים נוגעים.

אדם שמכניס את הכלי שטעון הגעלה לתוך מי ההגעלה ע"י צבת, כדי שהמים החמים לא יחממו את ידו, יגלגל את הכלי, ומבאר המ"ב, דהיינו, יפתח את הצבת בתוך המים, ויאחז את הכלי במקום אחר, כדי שיגיעו המים למקום אחיזת הצבת, ויותר טוב להכניס את הכלי לתוך מי ההגעלה בתוך סל מנוקב.

ההגעלה צריכה להיות במים שהתחממו ע"ג האש, ולא בחמי טבריה, אבל כלי שהשתמשו בו איסור בחמין ע"י חמי טבריה, אפשר להגעיל אותו בחמי טבריה, שהרי כבולעו כך פולטו, וכשם שבלע את האיסור בחום של חמי טבריה, כך הוא פולט את האיסור.

ההגעלה צריכה להתבצע במים ולא בשאר משקאות, ומבאר המ"ב, כיוון ששאר משקאות לא מפליטים את הבליעות שבכלי, אבל בדיעבד מועיל, כיוון שסומכים על הפוסקים הסוברים, שגם שאר משקים מפליטים את הבליעות שבתוך הכלי.

אם מגעיל הרבה כלים ביורה, עד שמרוב הבליעות שנכנסו למים, המים נעשו כמו ציר, הם לא ראויים להגעלה, וישפוך אותם, וימלא מים חדשים.

כלי גדול שא"א להכניס אותו לתוך כלי אחר כדי להגעילו, ימלא את הכלי במים, וכשהם רותחים, ימלא במים רותחים את הכלי הטעון הגעלה, וכך כשהמים רותחים, הם יפליטו את הבליעות שבתוך הכלי, ולכאורה יש בעיה, איך יגעילו את שפת הכלי, הרי לפעמים ניתז איסור על שפת הכלי ממש, ומי ההגעלה לא עומדים עד שפת הכלי ממש, אלא הם נשפכים משם, ולכן יכשיר באופן שימרח טיט סביב לכלי כך שהטיט יחזיק את המים שנמצאים על שפת הכלי, וירתיח את המים, וכך המים נוגעים בכל חלקי הכלי, וכן יכול לקחת אבן רותחת או לפיד אש, וישליך אותם בתוכו בעודו רותח, ובתוך כך ירתיחו המים, ויעלו על שפת הכלי.

מביא המ"ב, שהגעלה שע"י מילוי הכלי עצמו במים רותחים, מועיל רק לכלי שבלע את האיסור מהחלק הפנימי שבו, אבל כלי שבלע איסור גם מהחלק החיצוני שבו, כגון מצקת ששואבים איתה אוכל מהקדירה, א"א להגעיל רק את החלק הפנימי, כי גם החלק החיצוני בולע, ולכן מצקת וכדו', צריך להגעיל אותו ע"י הכנסה לתוך כלי עם מים רותחים, ולא מועיל להגעיל אותו ע"י שממלאים אותו במים רותחים.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן