מדוע כיסוי הסיר במכסה אינו נחשב ל'הטמנה'?

הדף היומי בהלכה א' בתשרי סימן רנ"ז מאמצע סעיף א' הגה "וי"א דאם שכח" עד סעיף ד'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רנ"ז סעיף א' [בחלקו השני]

- דיני הטמנת חמין -

מהו החשש שמחמתו אסור להטמין בדבר המוסיף הבל? | הטמין בדבר המוסיף הבל קדירה המבושלת כ"צ, מה דינה? | האם מותר להטמין בדבר המוסיף הבל, כהשתבשיל הוא לצורך מחר? | באלו אופנים מותר להטמין בשבת בדבר שאינו מוסיף הבל? | מה הם הדברים המוסיפים הבל? | הטמין קדירה בסלעים, מה הדין?

אסור להטמין בדבר המוסיף הבל, ואפילו בער"ש, והטעם, כי חששו חז"ל שמא יבוא להטמין ברמץ שיש בו גחלים, ואז יבעיר את הגחלים ונמצא עובר על איסור דאורייתא, ובדבר שאינו מוסיף הבל אסור רק בשבת עצמה אבל מער"ש מותר, ואם הטמין בדבר המוסיף הבל, נאסר המאכל ואפילו אם הוא היה מבושל כל צרכו אם הוא מצטמק ויפה לו, אא"כ מדובר בתבשיל שהיה חם וגם עכשיו הוא לא הוסיף שום דבר, מותר.

הרמ"א מביא י"א הסוברים שהטמנה דומה לשהייה, ולגבי שהייה למדנו בסי' רנ"ג שאדם ששכח והשהה באיסור קדירה ע"ג כירה שאינה גרו"ק, הדין הוא שאם המאכל לא היה מבושל, ודאי שהוא אסור, אבל אם הוא היה מבושל כל צרכו, אע"פ שהוא מצטמק ויפ"ל, מותר, ממילא כך לעניין הטמנה, שאם הקדירה הייתה מבושלת כל צרכה והטמינה בדבר המוסיף הבל, אע"פ שהיא הוסיפה להתבשל והתוספת יפה לתבשיל, אפ"ה זה מותר וכמו לגבי שהייה.

המ"ב מביא שהפוסקים מדייקים מדברי השו"ע שכתב לעיל "ואם הטמין בדבר המוסיף הבל התבשיל אסור אפילו בדיעבד בנצטמק ויפה לו" והשו"ע לא פירט ואמר שאם הוא שכח והטמין במוסיף הבל, הדין הוא שמצטמק ויפ"ל יהיה מותר, סימן שלשו"ע גם בשכח הדין הוא שאם זה מצטמק ויפ"ל אע"פ שהוא שכח אם הוא הטמין במוסיף הבל, המאכל נאסר ודלא בכהי"א שמביא הרמ"א.

עוד מביא הרמ"א, שכאשר אדם מטמין לצורך מחר, מותר לו להטמין בדבר המוסיף הבל, ומביא י"א, שמה שאסרו חז"ל להטמין בדבר המוסיף הבל, זה רק כאשר ההטמנה היא לצורך הלילה, שחוששים שמא התבשיל לא התבשיל כמו שהוא רצה ויבוא לחתות בגחלים, אבל אם הוא מטמין לצורך מחר, עד מחר ודאי שהתבשיל כבר יהיה מוכן גם בלי החיתוי שלו, וממילא הדבר מותר.

סעיף ב'

אע"פ שאסור להטמין בשבת בדבר שאינו מוסיף הבל גזירה שמא ימצא קדירתו צוננת ואז יחמם את התבשיל כדי שיוכל להטמין אותו, כל זה כשכוונתו לצורך הטמנה, אבל אם הוא עוטף את הקדירה בבגדים למטרה אחרת, כגון לשומרה מן העכברים, או כדי לשומרו מן העפרורית, אע"פ שלמעשה היא מוטמנת בדבר שאינו מוסיף הבל, בכ"א מותר.

סעיף ג'

השו"ע מונה רשימת דברים הנחשבים למוסיף הבל, ואלו הן, פסולת של זיתים, ושל שומשמין, זבל, מלח, סיד, חול, בין לחים ובין יבשים, תבן זגין, ומוכין, ועשבים, בזמן ששלשתם לחין, והדברים שאינם מוסיפים הבל, אלו הן, כסות, פירות, כנפי יונה, נעורת של פשתן, רצועות של חרשים, ומותר להטמין בהם מבעוד יום ולא בשבת עצמה.

י"א שמותר להטמין בסלעים אע"פ שהם מוסיפים הבל, כיוון שמילתא דלא שכיחא לא גזרו ביה רבנן, ומבאר המ"ב, שאין הכוונה שלא שכיח להטמין בסלעים, אלא לא שכיח להטמין בסלעים כי הם מזיקים את הקדירה, ולכן הטמנה המזיקה וכגון בסלעים שמשברים את הקדירה ומקלקלים את המאכל, זו הטמנה מותרת, אבל דבר שמטמינים בו אע"פ שהוא לא שכיח, אסרו חז"ל להטמין בו אם הוא מוסיף הבל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים