מדוע חמץ שביטל לפני פסח אסור בהנאה לאחר הפסח ?

כ"ה כסלו תש"פ - סימן תמ"ח -סעיף ה'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



אדם שבדק וביטל החמץ לפני פסח ומצא חמץ לאחר הפסח האם מותר להנות מהחמץ?הנוסע בספינה ויש ברשותו חמץ ואין גוי בספינה מדוע לא מועיל שיפקיר את החמץ בפני שני עדים? ומדוע כאשר אדם נמצא בדרכים ונזכר שיש לו חמץ בביתו יכול להפקירו בפני שניים? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תמ"ח סעיף ה' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

חמץ לאחר הפסח אסור גם אם הוא ביטל את החמץ כדין בערב פסח, וטעם הדבר מבאר המ"ב, שגזרו חז"ל, שאם החמץ יהיה מותר לאחר הפסח, כל אדם יניח את חמצו עד לאחר הפסח, ויאמר שהחמץ הזה מבוטל או מופקר.

אומר המ"ב, אם גם ביטל את החמץ וגם בדק את הבית ולא מצא שום דבר, ולאחר הפסח מצא חמץ, יש בזה נידון באחרונים, וי"א שאין לאסור בהנאה את אותו חמץ, ובהפסד מרובה יש לסמוך עליהם.

אדם שנמצא בספינה בדרך, ויש לו חמץ, ואין לו גוי למכור לו את החמץ, ועמד והפקיר את החמץ לפני שני עדים, כאשר זוכה שוב בחמץ לאחר הפסח, נחלקו בזה האחרונים האם החמץ מותר, ורובם מצדדים לאסור את החמץ לאחר הפסח, ובהפסד מרובה, יש לסמוך ולהתיר שימכור את החמץ לגוי, ויקבל את דמי החמץ, או שיחליף איתו בדבר אחר.

אם היה בדרך, ונזכר שיש לו חמץ בביתו והחמץ לא לידו, ואין לו אפשרות למכור את החמץ בערב פסח, ועמד והפקיר את החמץ, באופן כזה יכול לחזור ולזכות בחמץ לאחר הפסח והחמץ יהיה מותר, כיוון שכאן אין לו שום אפשרות, לא לבער ולא למכור, אבל במקרה הקודם, יש לו אפשרות לבער, שהרי החמץ לידו, רק שאינו רוצה לבער.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים