מדוע אסור לשתות יין לאחר שתיית ד' כוסות ?

ד' סיון תש"פ - סימן ת"פ אמצע הסעיף ושותהו בהסבה"- סוף סימן תפ"א
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

אדם ששתה כוס רביעית ללא הסיבה האם צריך לחזור ולשתות שוב בהסיבה?מה הטעם שנהגו למזוג 'כוס של אליהו הנביא'?ומדוע אין אומרים את פסוקי השמירה בק"ש שעל המיטה לאחר ליל הסדר? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן ת"פ סעיף א' באמצעו – סימן תפ"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אומר השו"ע, שותה את הכוס הרביעית בהסיבה, ולא מברך עליה ברכה ראשונה, כיוון שבירך כבר על הכוס השלישית, ואומר המ"ב, שאת הפיוטים אומר לאחר שתיית הכוס, כיוון שזה רק מנהג, ומהר"ם היה שותה את הכוס הרביעית אחר הפיוטים, כדי שלא יהיה צמא כשישכב.

לאחר שתיית הכוס הרביעית, מברך ברכה אחרונה מעין ג', ובברכה זו פוטר גם את שתיית הכוס השלישית, ואם שתה את הכוס בלי הסיבה, חוזר ושותה בהסיבה, ועיין לעיל בסי' תע"ב ס"ו שמבואר שם, שכיוון שאיננו רגילים להסב בכל השנה, בדיעבד א"צ לחזור לשתות אם לא הסב, אבל לפי השו"ע, גם אם לא הסב בכוס השלישית, חוזר ושותה בהסיבה, וכן בכוס הרביעית, ואומר המ"ב, כיוון שיש הבדל ביניהם, שהרי אם שכח להסב בשלישית, וחוזר ושותה, אינו צריך לחזור ולברך ברכה לפניה, כיוון שבדעתו לשתות כוס נוספת שהיא הכוס הרביעית, אבל אם שכח להסב ברביעית שבכך חוזר ושותה בהסיבה, צריך לחזור ולברך לפניה.

אומר הרמ"א, יש אומרים שצריך לומר 'שפוך חמתך', לפני שאומר 'לא לנו', והטעם, כדי לזכור שהוא ליל שימורים, ומבאר המ"ב, שאין מתייראים משום דבר, ונוהגים באלו המדינות למזוג כוס אחת יותר ממניין המסובים, דהיינו, כוס של אליהו הנביא, ונקרא 'כוס של אליהו הנביא' כדי לרמז, שאנו מאמינים, שכשם שה' גאלנו ממצרים, הוא יגאלנו עוד, וישלח לנו את אליהו לבשרנו, עוד אומר הרמ"א, שבזכות אמונה זו שאיננו מתייראים, יבוא משיח וישפוך חמתו על המתכחשים בה', וכן נוהגים, עוד אומר הרמ"א, שיכול לגמור ההלל אפילו שלא במקום הסעודה, ומוסיף המ"ב, שאע"פ שהוא לא שותה את כל הד' כוסות במקום אחד, אין בזה בעיה.

אומר השו"ע, לאחר ד' כוסות, אינו רשאי לשתות יין, אלא מים, שכל המשקים דינם כיין,

ומביא המ"ב ג' טעמים לזה:

א. חוששים שמא ישתכר ותחטפנו שינה, והרי חייב אדם לעסוק בסיפור ביציאת מצרים כל הלילה, ולפי טעם זה, האיסור הוא רק במשקים המשכרים.

ב. נראה כמו שמתחיל בסעודה נוספת, וכמוסיף על הכוסות, ולפי טעם זה, האיסור הוא גם בחמר מדינה.

ג. כדי שלא יעבור טעם מצה מפיו, ולפי טעם זה, גם משקה שאינו חמר מדינה, אם יש בו טעם, אסור לשתות אותו.

המ"ב אומר, שמדברי השו"ע והרמ"א משמע, שהם הכריעו כהטעם האחרון, וגם בזה אומר המ"ב, כתבו האחרונים, מי זנגבי"ל, וכן תה, או משקה תפוחים, מותר, כיוון שהם אינם מבטלים טעם מצה, והם כמים בלבד.

במקום צורך גדול, אפשר לסמוך על הסברא הראשונה, שהאיסור בשתיית משקין לאחר ד' כוסות, הוא שמא ישתכר וימנע מסיפור יציאת מצרים במשך הלילה, ולכן, משקה שאינו משכר, מותר לשתות, ובפרט בליל שני של ליל הסדר, בוודאי יש להקל בשאר משקים שאינם משכרים.

אומר הרמ"א, מי שהוא אסטניס או שהוא תאב הרבה לשתות, יכול לשתות אפילו יין, ויאמר עליו הלל הגדול, ואומר המ"ב, כל זה דווקא אם לא סיים עדיין את הברכה, ושתה כוס רביעית, אז יכול לומר הלל הגדול עד הסוף, ולחתום בברכה ולשתות כוס חמישית, אבל אם כבר סיים את סוף ההלל, וכבר בירך, הוא לא יכול לחתום בברכה.

חייב אדם לעסוק בהלכות הפסח וביציאת מצרים, ולספר בניסים ונפלאות שעשה הקב"ה לאבותינו, עד שתחטפנו שינה, וכל דיני הלילה הראשון, יש גם בליל שני, ונוהגים שקורא על מיטתו רק פרשת 'שמע' בלבד, ומוסיף המ"ב, שיברך גם 'המפיל', ולא קורא את שאר הדברים שקוראים בשאר הלילות כדי להגן, כי ליל שימורים הוא מן המזיקים.

אומר המ"ב, אם התפלל ערבית וקרא ק"ש מבעוד יום, צריך לחזור שוב ולקרוא את כל ג' הפרשיות, כדי לצאת יד"ח ק"ש.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן