מדוע אסור לשבת על שקי קמח ?

ט' שבט תש"פ - סימן תנ"ג- סעיף ו'- סעיף ז'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

איך יתכן שמותר לשים קמח כשר לפסח בתוך שקים שמניחים בהם קמח כל השנה?האם יש עניין בדווקא לקנות שקים חדשים לפסח? ואיך הדרך הנכונה להניח שקי קמח ע"ג בהמה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"ג סעיף ו' – ז' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

שקים ששמים בהם קמח בכל השנה, ואפילו אם נתנו בהם קמח פעם אחת בלבד, אם רוצה לשים בהם קמח כשר לפסח, צריך לכבס אותם כיבוס יפה, ומבאר המ"ב, שהכיבוס צריך להיות דווקא בשפשוף במים חמים, וכן באפר, ויחבוט את השק, ולפני כן צריך להתיר את כל התפירות שבהם, ואת כל הכיסים, ואם יש בהם טלאי או שפה, צריך להתירם, שמא יש בהם קמח, וצריך לנקות אותם, שאם יכבסו אותם ויש בהם קמח, הקמח עלול להידבק עוד יותר, ומביא המ"ב בשם האחרונים, שלכתחילה יותר טוב לקנות שקים חדשים לפסח, ובדיעבד אם לא התיר את התפירות לפני הכביסה, ושם בהם קמח, אין לאסור את הקמח שהניח בו לפסח.

עוד מביא המ"ב, אם נמצא עיסה שהתייבשה, והניחו קמח בתוך אותה שק, הקמח נאסר, כיוון שהעיסה שהחמיצה, היא חוזר וניעור בפסח עצמו, וכן, גם אם הניחו בשק קמח כשר לפסח, אם אח"כ כיבסו את השק, הקמח הזה החמיץ.

לאחר שטחנו את הקמח של פסח ברחיים, והניחו אותו בתוך שקים, אסור להניח את השקים ע"ג בהמה ממש ללא אוכף או עור עבה, כיוון שהקמח מתחמם ע"י גוף הבהמה שהוא חם, ועי"ז הקמח ממהר להחמיץ בשעת הלישה, ועוד, שהרי רגילות הבהמה להזיע תחת כובד המשא, ואפשר שזיעת הבהמה מחמצת כמו מים, ולכן אסור להניח קמח ע"ג בהמה ללא אוכף, ובדיעבד אם הניח ע"ג בהמה, אין לאסור בדיעבד, אבל ימתין מעת לעת עד הלישה, כדי שיתקרר הקמח.

אומר הרמ"א, אם אפשר, לא יניח הרבה שקים עם קמח זה על זה, כיוון שהם מתחממים, ומביא המ"ב, שאסור לשבת ע"ג שקי הקמח כיוון שהוא מחמם אותם בישיבה, והם ממהרים להחמיץ.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן