מדוע אסור להשתמש במטרייה בשבת?

הדף היומי בהלכה ה' בתמוז - סימן שט"ו סעיף ז'-ט'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



הגבהת ספר שלומד בו ע"ג שני ספרים האם יש בזה משום אוהל?

מה הוא השיעור האוסר עשיית אוהל? ומה הדין לעניין 'משמרת' לסינון שמרים שמותחים אותה ע"ג כלי? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ו סעיף ז' – סעיף ט' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם הרוצה להגביה את הספר כדי שיוכל ללמוד בו, מותר לו להניח ספר אחד מכאן וספר אחד מכאן ואת העליון על גביהם כדי שיהיה מוגבה ואין בזה משום אוהל, ואע"פ שלמדנו בסעיפים הקודמים שאסור להניח מחיצות ועל גביהם להניח את הקרש של המיטה מכיוון שהוא מעמיד את המיטה כדרך עשיית אוהל ויש בזה איסור אלא קודם יניח את הקרש העליון ומתחתיו את שני המחיצות שמהצדדים? בכ"ז לגבי ספרים מותר, ומבאר הרמ"א שהחילוק בזה הוא, שכל האיסור נאמר בדברים שהוא צריך את האוויר שתחתיהם כגון מיטה, שאמנם עיקרה של המיטה נועד כדי להשתמש מע"ג המיטה, אבל יש תשמיש גם מתחת למיטה כגון, להניח תחתיה מנעלים, ולכן קודם עושה את הגג ואח"כ מחיצות, וכן ראינו לעניין סידור החביות, אבל בספרים שאין לו שום עניין בחלל שמתחת לספר העליון, א"כ לא נוצר שם שום אוהל, לכן מותר להעמיד את הספרים כפי הדרך, קודם את שני התחתונים ואח"כ את העליון, ומוסיף המ"ב, שיש חשש של בזיון ספרי הקודש בשעה שאדם מביא שני ספרים כדי להגביה את הספר העליון, ולכן מדובר באופן ששני הספרים כבר היו שם, שאז אין חשש של בזיון, אבל להביא ספרים באופן מיוחד כדי שישמשו לו כהגבהה לספר אחר, יש בזה משום בזיון ספרי קודש, אם כי המ"ב מביא שיש המקילים בכך, כיוון שהמטרה שלו היא ללמוד.

האיסור בעשיית אוהל ואפילו באוהל קבע, הוא רק כאשר יש בגגו שיעור טפח, ואם אין בגגו שיעור טפח אפילו אם הוא אוהל קבע, אין בזה איסור דאורייתא אלא איסור דרבנן, וזו דעת הרי"ף והרמב"ם, אבל דעת רש"י והרא"ש היא, שאפילו איסור דרבנן אין בזה, ואם תוך ג' סמוך לגגו יש רוחב טפח, זה גם נחשב שיש בגגו טפח ויש בזה איסור של אוהל, והשו"ע סתם כדעת הרי"ף והרמב"ם, שאם אין בגגו טפח, יש בזה איסור דרבנן, אם כי הפמ"ג מצדד, שגם רש"י והרא"ש מודים לדעת הרמב"ם בזה, שאוהל קבע אם אין בגגו טפח אסור מדרבנן, כיוון שעשאו לקבע שיתקיים כמה ימים.

'משמרת' שעומדת ע"ג כלי והיא משמשת כדי להניח בה שמרים לסנן אותם ומותחים את פיה לכל צד ע"ג הכלי, נחשב לעשיית אוהל ואסור לנטותה ע"ג הכלי, ומביא המ"ב, שעשיית הגג בלבד ללא מחיצות תחתיה, אין בזה משום אוהל, אא"כ פורס את המשמרת ע"ג כלי.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים