יום רביעי י"ח בטבת תשע"ט
מדוע אסור להדביק בשבת?
הדבקת שני גופים זה לזה, כגון שני ניירות, או שני עצים – היא 'תולדה' של מלאכת 'תופר', שעניינה הוא חיבור שני דברים והפיכתם לגוף אחד. והפרדת ההדבקה – היא 'תולדה' של מלאכת 'קורע'.
וכשם שבמלאכת קורע אין איסור מדאורייתא אלא בקריעה על מנת לתפור, או בקריעה שהיא עצמה מהווה תיקון; כך אין איסור בהפרדת הדבקה אלא כאשר המטרה היא לשוב ולהדביק את שני הגופים מחדש, או שיש תועלת בעצם ההפרדה, וכגון שזקוק לשני ניירות, והפרדת ההדבקה יוצרת תועלת זו. אבל מדרבנן אסורה הפרדת ההדבקה אף כשאין בה אלא קלקול.
[שו"ע שמ, יד, ומשנ"ב מג; וראה ביה"ל שם, ד"ה ולא]
האם מותר לחבר בשבת שני גופים באמצעות מגנט רב עוצמה?
כאמוּר, הדבקה אסורה בשבת משום מלאכת 'תופר'. ועטיפת חפץ בניילון נצמד – למרות שהוא נצמד לחפץ, וכן שכבות הניילון נצמדות זו לזו – מותרת, כיון שאין זה חיבור ההופך את הניילון והחפץ, או את שכבות הניילון לגוף אחד.
וכן שימוש ברצועת 'סקוטש', וכמצוי בנעלי ילדים – למרות שהוא מחבר שני גופים יחד, אינו נדון כהדבקה, כיון שאין זה חיבור ההופך את שני החלקים לגוף אחד, ופתיחת הרצועה וסגירתה נחשבת כסגירת כפתורי בגד, וכדומה.
וכן חיבור שני חפצים באמצעות מגנט – אינו נחשב כהדבקה, אף אם המגנט רב עוצמה, משום שאינו הופכם לגוף אחד.
[ביאורים ומוספים דרשו שמ, 95]
האם מותר להסיר בשבת את הנייר שעל גבי החלק הדביק ב'פלסטר'?
בשימוש ב'פלסטר' בשבת, ישנם מספר נדונים הלכתיים, ובהם: א. הסרת הנייר המוצמד לחלק הדביק שבפלסטר – יש אומרים שאסורה בשבת משום מלאכת 'קורע'; ויש מתירים, משום שהדבקת הנייר נועדה מלכתחילה רק לשמור על הדבק, והוצמדה אליו על מנת להפרידו בעת השימוש בפלסטר, ולא על מנת שיהיה כגוף אחד עם הפלסטר, ולפיכך אינו נחשב כ'תפור' לפלסטר.
ב. הדבקת הפלסטר לגוף האדם אינה נדונה כתפירה, אך בהדבקת הפלסטר יש להקפיד שלא להדביק את קצהו האחד על גבי קצהו השני, שכן הדבקה זו נדונה כתפירה, ואסורה מדאורייתא.
[ביאורים ומוספים דרשו שמ, 92 ו־95; וראה שם, 66; וראה ביה"ל שם יד, ד"ה וחייב]