מדוע אסור לבשל עבור גוי ביום טוב ?

כ"ו אלול תש"פ - סימן תקי"ב- אמצע סעיף א' "אבל עבדו ושפחתו"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

בישול מאכלים ביום טוב אירוח גוי ביום טוב בביתו של יהודי שליחת מאכלים לגוי ביום טוב מבית היהודישיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום טובבמסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'[חלק ה' סימן תקי"בסעיף א']

אף על פישמותר לבשל ביום טוב לצורך אוכל נפש, כל זה דווקא לבשל לצורך אוכל נפש של יהודי, אבל אסור לבשל לצורך כותים ביום טוב, משום שנאמר בתורה, 'אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו ייעשה לכם' – לכם ולא לכותים, ומביא הביאור הלכה נידון, מדוע הדין של 'מתוך' לא יתיר בישול ביום טוב לצורך גוי, כלומר, מדוע שלא נאמר מתוך שהותר בישול לצורך יהודי הותר גם בישול לצורך גוי' ?

ומביא הביאור הלכה שני תירוצים:

א. בכדי שיהיה דין של 'מתוך', צריך שיהיה צורך היום קצת, וצורך גוי אינו נחשב צורך בכלל.

ב. מכיוון שהתורה גילתה במפורש, 'לכם ולא לגוי', אין כאן את ההיתר של 'מתוך', ויש איסור דאורייתא בבישול לצורך גוי.

אסור ליהודי להזמין גוי להתארח אצלו ביום טוב ולאכול, שמא ירבה לבשל בשבילו, ואפילו שתהיה ביניהם שנאה מחמת זה, בכל זאת אסור, אבל אם מחמת זה יתבטל היהודי משמחת יום טוב, מותר, וכל זה אמור לעניין הזמנת גוי לאירוח בביתו, אבל מותר ליהודי לשלוח לביתו של הגוי אוכל שהתבשל בהיתר, באופן ששולח לובידי שליח כותי, ואין בזה חשש של שמא ירבה בשבילו, ואם הרבה היהודי בבישול בשביל הגוי, אפילו שהרבה באותו סיר שבישל לעצמו, אסור לשלוח לגוי, משום שחוששים שיבוא היהודי לבשל עבור הגוי בסיר אחר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן