יום שני ב' בסיון תש"פ
מדוע אסור לאכול מאומה לאחר אכילת ה'אפיקומן'?
לאחר אכילת המצה ל'אפיקומן' בליל הסדר, אסור לאכול מאומה, כדי שלא יפוג מפיו טעם המצה שנאכלה לשֵׁם מצוה. וכן אין לשתות יין או משקה משַׁכר אחר; וראוי שלא לשתות שום משקה, למעֵט מים, תה, וכיוצא בהם, שטעמם קלוש, ואינו מפיג את טעם המצה.
ואף מי שבלע את האפיקומן ללא לעיסה – אשר יוצא בכך ידי חובת אפיקומן – אסור לו לאכול לאחר האפיקומן, כיון שאף ללא לעיסה נותר טעם כלשהו בפה. ומי שטעה ואכל מאכל אחר לאחר אכילת האפיקומן, ישוב ויאכל 'כזית' מצה לאפיקומן. ראה במקורות בנוגע למקרה שאכל לאחר ברכת המזון.
[שו"ע תעח, א, ומשנ"ב א-ב; ביאורים ומוספים דרשו 3 ו־5; וראה משנ"ב תעז, יב]
מי שנרדם באמצע אכילת ה'אפיקומן' – האם רשאי להמשיך באכילתו לאחר שהתעורר?
על קרבן הפסח, נאמר בתורה: בְּבַיִת אֶחָד יֵאָכֵל, כלומר, שאסור לאכול את חלקו בבית זה, וחלקו בבית אחר. ופירשו חכמינו ז"ל, שאסור לחלק את אכילתו אף לשני מקומות שונים בחדר אחד. ועוד אמרו חכמים, שאדם שנרדם לאחר שהתחיל לאכול מקרבן הפסח – אסור להמשיך באכילתו לאחר שהתעורר, כיון שהשינה מחלקת את האכילה לשניִם, והרי זה כאוכל בשני מקומות.
וכדין קרבן הפסח, כך דין המצה של ה'אפיקומן', הנאכלת כזכר לקרבן הפסח – שאסור לחלק את אכילתה לשני מקומות, או להמשיך באכילתה לאחר שנרדם. וקבוצת סועדים שחלק מאנשיה נרדמו, והיֶתר נותרו ערים – רשאים אף הישנים להמשיך ולאכול לאחר שהתעוררו.
[שו"ע תעח, א-ב, ומשנ"ב ג, ד, ה ו־ז; וראה טור וב"י שם]
מי שאינו מברך ברכת המזון בליל הסדר – מתי ישתה את הכוס השלישית?
לאחר אכילת ה'אפיקומן', מוזגים את הכוס השלישית מ'ארבע כוסות', ומברכים ברכת המזון. ואף המברך ביחידות, או מי שנוהג בדרך כלל שלא לברך ברכת המזון 'על הכוס' אף כשמברך ב'זימון' – בליל הסדר צריך לברך ברכת המזון על הכוס, מאחר וראוי לקיים מצוה נוספת בכוס זו.
והשוכח לומר 'יעלה ויבוא' בברכת המזון – אשר חובתו לשוב ולברך ברכת המזון – נחלקו הפוסקים אם ישוב ויברך ללא כוס יין, או עם כוס. ומי שאינו מברך ברכת המזון, כגון שמסיבה בריאותית אסור באכילת מצה, או שאין ברשותו מצה – יש שהורה שיברך ברכה אחרונה על המאכלים האחרים שאוכל, ולאחר מכן ישתה את הכוס השלישית.
[שו"ע תעט, א, ומשנ"ב ב; ביאורים ומוספים דרשו, 4-5]