מדוע אסור לאדם לומר 'בשר זה לפסח' ?

ב' אייר תש"פ - סימן תס"ט
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לומר 'קרבן זה לפסח' על בהמות שאינן ראויות לקרבן פסח?מה הדין בזה לעניין עופות ודגים? ומה הטעם שמותר לומר 'חיטים אלו לפסח'? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תס"ט סעיף ה' עד סוף הסימן במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אומר השו"ע, אסור לומר על שום בהמה, 'בשר זה לפסח', בין אם היא חיה ובין אם היא שחוטה, כיוון שנראה שהקדישו מחיים לפסח, ואם אח"כ יאכל אותו, נמצא אוכל קדשים בחוץ, אלא יאמר, 'בשר זה ליום טוב', ואומר המ"ב, שאם בכ"ז אמר ,'בשר זה לפסח', בדיעבד, הבשר לא נאסר באכילה.

אפילו על בהמות שאינן ראויית לקרבן פסח, אסור לומר, 'קרבן זה לפסח', והטעם, כיוון שעלולים לטעות, ולחשוד בו שהוא הקדיש את הקרבן הזה מחיים כדי לקנות בדמיו קרבן פסח, ואם עכשיו הוא אוכל את זה, הוא נראה כאוכל קדשים בחוץ, ולכן לא יאמר לחברו, 'צלה לי זרוע לפסח'.

מלשונו של השו"ע משמע, שדווקא על בהמה שזה מין הקרב ע"ג המזבח, אסור לומר זאת, אבל עופות ודגים שאינם קרבים ע"ג המזבח, מותר לומר, 'עוף זה או דגים אלו לפסח', אבל יש פוסקים שמחמירים גם בעופות ודגים שלא יאמר כך, כיוון שזה נראה כמו שהוא הקדיש אותם לקנות בדמיהם קרבן פסח, ואם יאכל את זה בחוץ, יחשבו שהוא אוכל קדשים בחוץ, ואפילו שהרבה מקילים בזה כהשו"ע, מ"מ לכתחילה טוב להיזהר שלא לומר לפסח.

כתבו האחרונים, מה שנוהגים לומר בלשון 'בשר זה על פסח', אפילו אם אמר כך בגדי וטלה, אין בזה קפידא, כי אם הקדישו, היה צריך לומר בשר זה לפסח', ולא לומר, 'על פסח'.

אסור לאדם לומר, 'הילך מעות הללו וקנה לי בהם בשר לפסח', ואם אמר, 'קנה לי בהם בשר על פסח', מותר, וכשקונה או כשמולח, יאמר, 'בשר זה ליום טוב', שלא לפסח.

אומר הרמ"א, גדי מקולס, דהיינו, שלם, ראשו על כרעיו ועל קרבו, אע"פ שלא אמר שזה לפסח, אסור לעשותו, כיוון שזה נראה ממש כמו קרבן פסח, ואסור לעשות אותו בערב פסח אחר חצות, ובליל פסח, ואומר המ"ב, שבסי' תע"ו מבואר שיש איסור לאכול בהמה כזאת בפסח, אפילו אם הא הכין אותה כבר כמה ימים לפני כן, וברמ"א כתוב, שאסור לצלות את הגדי בצורה כזאת כשהוא שלם.

מסיים השו"ע, מותר לומר, 'חיטים אלו לפסח', ואומר המ"ב, כיוון שזה לא דומה כלל לקדשים, אנחנו לא אומרים שמקדישם כדי למוכרם ולקנות בדמיהם פסח, אלא כוונתו לומר, 'אצניעם ואשמרם מידי חימוץ לאוכלם בפסח', ומכיוון שזה לא דומה בכלל לבעלי חיים שקרבים ע"ג המזבח, אנשים לא יחשדו בו שיש כאן קשר לקרבן פסח, אלא יבינו שכוונתו כנ"ל.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן