מדוע אמירת 'שבוע טוב' אינה נחשבת להבדלה?

הדף היומי בהלכה כ' בשבט- סימן רצ"ט סעיף ח' - סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



עשיית מלאכות במוצ"ש לפני הבדלה

האם בהמ"ז של סעודה רביעית פוטרת את הברכה האחרונה על היין ששתה בהבדלה? אדם שאוכל פת מיד אחרי ההבדלה, האם יש עניין לכסותה בשעת ההבדלה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רצ"ט סעיף ח' – י' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שהבדיל ובירך על היין בפה"ג, ובשעת ההבדלה היה בדעתו לשבת אח"כ בסעודה, באופן עקרוני, ברכת הגפן שבירך בהבדלה פוטרת את היין שלאחר הסעודה, ולדעה השנייה בסעיף ז', ברכת ההבדלה פוטרת את היין שלאחר הסעודה רק אם ההבדלה הייתה לאחר שנטל ידיו לסעודה ואז אנחנו רואים את ההבדלה ואת הסעודה כדבר אחד, אבל אם ההבדלה הייתה לפני שנטל ידיו, אנחנו רואים את היין של ההבדלה עם היין של הסעודה כשני דברים נפרדים, ואחד לא פוטר את השני.

כשם שהיין של ההבדלה פוטר את היין של הסעודה מברכה ראשונה, כך ברכת המזון על הסעודה פוטרת גם את היין ששתה בהבדלה לפני הסעודה, וזה הכל רק כששתה ין גם בתוך הסעודה או בבהמ"ז, אבל באופן שהבדיל על היין ובדעתו היה לשתות יין גם בסעודה ולבסוף לא שתה, אין בהמ"ז פוטרת את היין של ההבדלה, שהרי אין מה שיחבר אותו עם היין של הסעודה, המשנה ברורה מביא שהרא"ש לא סובר כך, ודעתו שאם לא בירך קודם הסעודה ברכה אחרונה על היין של הבדלה, לא יברך אחרי הסעודה אלא בהמ"ז בדיעבד פוטרת את היין של ההבדלה, אע"פ שבסעודה עצמה לא שתה יין.

אדם שעשה הבדלה ורוצה לשבת בסעודה, אם יש בסעודה זו פת, אם מביא את הפת כאשר עושה הבדלה, יכסה את הפת, שהרי הדין לברך על הפת לפני שמברך על היין ובכ"א מברך קודם על היין אע"פ שהפת קודמת בפסוק, ולכן יכסה אותה בשעת ההבדלה, וכל זה רק אם רוצה לסעוד מיד לאחר ההבדלה, אבל אם סועד מאוחר יותר א"צ לכסותה.

המשנה ברורה מביא שחז"ל המשיכו את 'קדושת השבת' במקצת עד הבדלה, לכן אסור לאדם לעשות מלאכה לפני הבדלה, ומספיק שאומר 'ברוך המבדיל בין קודש לחול', וכן אם מדובר במוצ"ש שהוא ליל יו"ט ורוצה לעשות מלאכת אוכל נפש, יאמר 'המבדיל בין קודש לקודש' ועושה מלאכה, וכך ינהגו הנשים, ויש מי שסובר שהמלאכות שאסורות לפני הבדלה, זה רק מלאכות שיש בהם טורח, כגון כותב, אורג, אבל להדליק נר, או להוציא מרשות לרשות, מותר אפילו קודם שמבדיל, אבל להלכה כל מלאכה אסורה קודם הבדלה.

יש נוהגים לדלות מים בכל מוצ"ש, כי בארה של מרים סובב כל מוצ"ש כל הבארות, ומי שפגע בו ושותה ממנו מתרפא מכל תחלואיו, ולא ראיתי למנהג זה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים