יום ראשון י' בכסלו תש"פ
מאכל חריף שנחתך בסכין חמץ – האם מותר לאוכלו בפסח?
כפי שלמדנו אתמול, מאכל 'חריף' שנחתך בסכין שבלוע בה טעם חמץ, אסור לאוכלו בפסח, משום שהחריפות בשילוב עם כוח דחיקת הסכין, מפליטים ממנה את טעם החמץ ומבליעים אותו במאכל.
ואיסור זה הוא אפילו אם הסכין אינה 'בת יומה', דהיינו שבשעת החיתוך כבר חלפו עשרים וארבע שעות מעת שנבלע בה טעם החמץ; ואף שבדרך כלל טעם כזה נחשב ל'פגום' ואינו אוסר, בכוח החריפות הטעם 'משתבח', ואוסר.
אולם, אם המאכל נחתך לפני הפסח, הדין כך: אם יש בנפח המאכל הנחתך פי שישים מנפח הסכין, טעם החמץ 'בטֵל' בתוכו, והוא מותר בפסח; (אלא שיש הסוברים שהוא 'חוזר ונעור' בפסח, ואוסר את המאכל). אך אם אין בנפחו פי שישים מנפח הסכין, הטעם אינו בטֵל.
[שו"ע תמז, ח, משנ"ב פט, ושעה"צ קכז-קכח; וראה שו"ע לעיל, ד, ומשנ"ב כא]
סכין שחתכו בה מספר מאכלים חריפים – האם הם מצטרפים 'לבטל' את טעם החמץ הבלוע בהם?
בהמשך לאמוּר: סכין שבלוע בה טעם חמץ, וחתכו בה מספר מאכלים חריפים, שכל אחד מהם אין דַי בְּנִפְחוֹ כדי 'לבטל' את טעם החמץ, ואחר כך בישלם יחד, לפני הפסח – יש אומרים שהבישול מצרף את כולם כדי לבטל את הטעם, כך שאם יש בנפחם הכולל פי שישים מנפח הסכין, טעם החמץ בטֵל. ויש שמחמירים בדבר, וכן עיקר ההלכה.
אולם, אם לא בישל את כולם יחד, רק השרה אותם יחד במים – למרות שבדרך כלל אנו נוקטים ש'כבוש כמבושל', דהיינו שהשרייה במשך עשרים וארבע שעות כוחה כבישול; אין זה כלל גורף, ולענינים מסוימים אין הכבישה נחשבת כבישול; וכך גם בעניננו, אין הכבישה נחשבת כבישול, משום שאין בכוחה להפליט טעם ממאכל אחד לשני, כך שאין טעם כל המאכלים מצטרף יחד.
[משנ"ב תמז, פט, ושעה"צ קכח]
מים שהשרו בהם מאכל שבלוע בו טעם חמץ – באיזה אופן מותר לשתותם בפסח?
מאכל שנבלע בו טעם חמץ, וכגון שחתכוהו בסכין חמץ 'בת יומה' בהיותו חם, והשרוהו במים במשך עשרים וארבע שעות – שאז נחשב כאילו התבשל בהם, משום ש'כבוש כמבושל' – ואחר כך סיננו את המים מהמאכל, באופן שאין כל חשש כי נותר בהם חלק מהמאכל – אם הסינון התבצע לפני הפסח, ויש בהם פי שישים מטעם החמץ, הטעם 'בטֵל' בהם, והם מותרים בשתייה בפסח. אך לדעת חלק מהפוסקים טעם החמץ 'חוזר ונעור' בפסח, ואוסר את המים כדין 'משהו' חמץ שאוסר את התערובת בפסח. אולם, אם הסינון התבצע בפסח, הרי הם אסורים לכל הדעות, שהרי שהו במים בפסח, ובלעו מהם את טעם החמץ, וחמץ אינו בטֵל בפסח בתערובת.
[משנ"ב תמז, פט, ושעה"צ קכט; וראה שו"ע לעיל, ד, ומשנ"ב כא]